Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1445643
@lennarte, Jo bygger man motorn utifrån E85 ser det ut att funka vet en som har en 4 takts dragrace hoj för bana som går på E85 den är det fart på och har kostat multum som alla dragrace åk brukar. Sen vet jag en annan vanlig dödlig som hölls och labba en hel del med vanlig en 850 för en del år sedan. Men han tyckte att det vart plus minus noll i slutänden och startproblemet vinter tid kom han inte runt med bara E85 i tanken så han lade ner det hela. Trots att jag inte gillar den här grejen är jag nyfiken på om du moddat nått i 745an och den där 144an? .
#1445695
gubbstrutt skrev:Trots att jag inte gillar den här grejen är jag nyfiken på om du moddat nått i 745an och den där 144an? .
Till 144-an svarvade och fräste jag en plugg som passade exakt i förgasaren. Med 38 mm hål som konade upp till full storlek vid trottlen. På vintern plockade jag ur pluggen och körde på bensin. Den startade inte utan startgas under -5°. I övrigt gick den kanon.
745-an ersatte jag BTR-en med en justerbar BTR. Den justerade jag upp bränsletrycket med tills motorn gick bra. Dock var det en bit över max tryck för främre bränslepump (omkring 6 kg) så jag köpte en "044" pump på Biltema och det funkade bra. Senare under åren uppdaterade jag med större spridare och kunde sänka trycket till "normalt". Startsvårigheter på vintern löste jag med ett PTC motstånd och en tryckknapp i serie med tempgivaren för motorstyrningen så styrboxen tror det är c:a 30° kallare än vad det är. Funkat bra med dom temperaturer vi har här. Sist polvände jag vevaxelgivaren, det höjer tändläget 4° över hela registret för att tillgodogöra det högre oktanvärdet (104 oktan). Därför måste jag köra på BF98 nu när jag kör på bensin. Man kan köpa en "box" och koppla in, men det är ju ingen sport.... :-D :-D
#1445848
Ok tackar för svar Lennart. Det med justerbar bränsletrycks regulator låter bekant. Resten kommer jag inte ihåg vad polarn gjorde. Han fick den att gå rätt skapligt men vad han gjorde åt kallstarts funktionen på 850in vet jag inte men det var alltid problem när bilen stått ute vintertid när han skulle hem från jobbet. Det här är inget jag kommer pyssla med men alltid kul att höra hur det kan gå till.
#1445863
Det viktigaste för min del det är bara att Motorn överlever......Sen så Bryr jag mig inte så mycket Om Liter priset på Bensinen......för den nya bränsle tanken som jag ska sätta på plats när nu vädret blir bättre igen Bild
tapatalk_-856571936_378x504.jpg
tapatalk_-856571936_378x504.jpg (20.08 KiB) Visad 257 gånger
Mvh
Peter

#1445880
Du kan vara fullständigt lugn. Din B230-motor kommer att leva länge om du byter motorolja och filter en gång om året. Gäller även om du kör på enbart E85. Och läs var Lennart E skriver, och det finns starthjälp om du skulle behöva det till E85. Till E10 behövs ingen starthjälp och det är alldeles för låg inblandning för att du skall märka någon ökad förbrukning. Motorvärmare kan du ha, men det är för din egen komfort. Jag körde min Volvo 245 -92 mer än 5 bekymmersfria år på E30. Efter mig fortsatte en anhörig i ytterligare 3 år på samma blandning i den bilen. Jag rörde inte en enda skruv i bränslesystemet i den bilen med avseende på etanolen. Det var rosten som tog den bilen. Den såldes som reservdelsbil till Norge efter 38 000 mil varav dom 8 000 sista milen på E30. Det sades att motorn skulle användas i en rallybil!!!???
Jag vet inte, men dom har kanske någon sorts veteranbilsrally eller något liknande i Norge?
Men det ger väl något tips om hur motorn tål etanolblandning. Bilprovningen visste naturligtvis inget om E30-blandningen. Men dom hade inget att anmärka på heller. Den höll Lambda 1 varje år.
#1445883
Rådlös skrev:Du kan vara fullständigt lugn. Din B230-motor kommer att leva länge om du byter motorolja och filter en gång om året. Gäller även om du kör på enbart E85. Och läs var Lennart E skriver, och det finns starthjälp om du skulle behöva det till E85. Till E10 behövs ingen starthjälp och det är alldeles för låg inblandning för att du skall märka någon ökad förbrukning. Motorvärmare kan du ha, men det är för din egen komfort. Jag körde min Volvo 245 -92 mer än 5 bekymmersfria år på E30. Efter mig fortsatte en anhörig i ytterligare 3 år på samma blandning i den bilen. Jag rörde inte en enda skruv i bränslesystemet i den bilen med avseende på etanolen. Det var rosten som tog den bilen. Den såldes som reservdelsbil till Norge efter 38 000 mil varav dom 8 000 sista milen på E30. Det sades att motorn skulle användas i en rallybil!!!???
Jag vet inte, men dom har kanske någon sorts veteranbilsrally eller något liknande i Norge?
Men det ger väl något tips om hur motorn tål etanolblandning. Bilprovningen visste naturligtvis inget om E30-blandningen. Men dom hade inget att anmärka på heller. Den höll Lambda 1 varje år.
Låter bra det Rådlös Bild
När jag köpte bilen i April 2012 så hade Bilen rullat 13.400 Mil & idag så står mätaren på 14.585 Mil Men Trippel mätaren den fungerar som den vill


Mvh
Peter

#1445887
Tydligen ett känt Volvofel. Min trippmätare slutade också att fungera i nollställningen. Men vägmätaren fungerade rätt. Ett annat Volvofel var givaren på bränslemätaren. På bilskrotarna gick dom åt som "smör i solsken". Så jag tvingades låta en Volvoverkstad byta ut den. Något år senare när jag började läsa här på forumet såg jag att det fanns som piratdelar! Om jag minns rätt skulle dom ha varit billigare än vad en bilskrot brukade begära, om dom hade någon?
#1445891
Rådlös skrev:Tydligen ett känt Volvofel. Min trippmätare slutade också att fungera i nollställningen. Men vägmätaren fungerade rätt. Ett annat Volvofel var givaren på bränslemätaren. På bilskrotarna gick dom åt som "smör i solsken". Så jag tvingades låta en Volvoverkstad byta ut den. Något år senare när jag började läsa här på forumet såg jag att det fanns som piratdelar! Om jag minns rätt skulle dom ha varit billigare än vad en bilskrot brukade begära, om dom hade någon?
Min kupé fläkt har lagt av totalt & jag har hittat en seriös duktig kille som byter den för 2000 Kr Så tar jag med mig en ny original fläkt Bild
IMG_20210516_200835_2.jpg
IMG_20210516_200835_2.jpg (47.14 KiB) Visad 230 gånger
Mvh
Peter

#1445899
maccus skrev:
Rådlös skrev:Tydligen ett känt Volvofel. Min trippmätare slutade också att fungera i nollställningen. Men vägmätaren fungerade rätt. Ett annat Volvofel var givaren på bränslemätaren. På bilskrotarna gick dom åt som "smör i solsken". Så jag tvingades låta en Volvoverkstad byta ut den. Något år senare när jag började läsa här på forumet såg jag att det fanns som piratdelar! Om jag minns rätt skulle dom ha varit billigare än vad en bilskrot brukade begära, om dom hade någon?
Min kupé fläkt har lagt av totalt & jag har hittat en seriös duktig kille som byter den för 2000 Kr Så tar jag med mig en ny original fläkt Bild
IMG_20210516_200835_2.jpg
Mvh
Peter
Exakt samma sak med min trippel mätare

Mvh
Peter

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]