Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
#1271325
Jag ska byta ut turbon då den glappar rejält axiellt, har köpt en begagnad likadan.
Vilket är enklaste sättet att byta den, ta bort grenröret eller byta turbon på plats?
Ska det verkligen sitta stålpackningar som ingår i packningssatsen? https://www.bildelaronline24.se/ajusa/7193505
På 940 som har likadan infästning sitter det ju inga packningar.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1271385
Jag bytte turbo på min för ca 2 år sedan och då gjorde jag det på "plats"..
Palla upp bilen ordentligt, kryp in mellan framhjulen, det är mer plats där nere än vad man tror... Muttrarna kan sitta utav he***te, jooo, det skall vara en lövtunn stålpackning mellan grenrör och turbo..
Användarvisningsbild
av 144
#1271476
Tack då vet jag, ja det är ju mycket utrymme där jämfört med resten av motorrummet.
Användarvisningsbild
av 144
#1276599
Nu har jag bytt turbon, det var ju jättelätt att komma åt allting när man väl tagit bort värmeskölden.

Däremot var packningssatsen jag köpte riktigt dålig, det stod att den var till Volvo och Renault men den stämde inte så bra med min bil.
Dels ingick inte packningen som tätar mellan oljereturröret och blocket så den fick jag köpa på Volvo, sen ska det vara sju stycken likadana pinnskruvar och muttrar, satsen innehöll fyra av de rätta samt tre som var för stora.
Inte heller packningen mellan turbo och avgasrör passade, den var för liten.
av Ponta
#1445570
Hej jag har lite problem med min turbo på min volvo s60 2.5 T från 05. jag misstänker att det har med wastegate klockan å göra då turbon inte laddar alls plus att det kommer inget ljud ur mitt öppna luftfilter. Det jag undrar är hur jag tar bort själva turbon, och vad är det som ska göras innan man tar bort turbon. Jag hittar ingen video på någon som tar bort turbon och ersätter wastegateklockan. uppskattar alla svar och tips på hur jag kan gå till väga.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1445611
Börja med att säkerställa (fattande) funktion på TCV, WasteGate eller BOV/CBV, torde gå att hitta hur man gör det här på forumet eller Y.T.
(extra verktyg: vakuumpump, reservhjul/cykel slang och pump, fin tryckmätare)

Sen ta bort insugsslang till Turbon, kolla om det går att snurra på på kompressorhjulet, eventuellt ta också bort kabeln från MAF, och start motorn med "öppen turbo", så du kan se om turbon rör på sej, med tanke på om avgasturbinen kan ha havererat, eller WG-ventilen i turbon har bränt bort.

Havererad Cat/ljuddämpare ger också samma symptom. (blockerad avgassystem)


PS: man skapar gärna en ny tråd om man har egna frågar om ämnen som skrevs för många år sen... (Nekro-bump)

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]