Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1445445
Hej,
Någon som har eller vet var ett elschema över tändningen finns till b230fk-89 finns?
Jag behöver bland annat info om kablage från svänghjulsgivaren.
Där är tre kablar i kontaktstycket, röd,blå och svart.
Är röd + och svart -?
Om ja, ska det vara 12v i såfall?
Blå är väl signal?
/Fredrik
Senast redigerad av 1 FredrikÅ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445451
12V är där inte, möjligtvis kan man mäta mV växelström när motorn går runt. Du kan mäta mellan röd och blå kabel i ohm läge c:a 170 -240 ohm ska det vara
av FredrikÅ
#1445455
Tack för svar,
170 - 240 ohm är det över vevaxelgivaren?
Den är sprillans ny.
Jag antar att vevaxelgivaren matas med någon spänning från ecu:n och det är då mV.
Vi har problem att finna orsak till att tändspolen ej laddar ur.
Går den blå kabeln från kontaktstycket direkt till 1 - på spolen? Om ja, då borde en testlampa på blå kabel ge ett blinkande ljus när startmotorn går - men det gör den ej.
Röd och svart går till ecu?
/Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445493
En del kallar den vevaxelgivare och en del säger svänghjulsgivare, den mäter vevaxelns hastighet och position. Alla 3 kablarna går till bränsleboxen och signalen går sedanvidare till tändboxen. Den blå kabeln vid tändspolen har inte med någon av boxarna att göra, den går till tändlåset. Den röd/vita går mellan tändspolen och slutsteget. Detta är dock kopplat mot tändboxen.
Har du en turbomotor i bilen (FK) är det kopplat anorlunda, den motorn satt bara i 940
av FredrikÅ
#1445496
Tack för svar,
Bilen är en 760 där motorn är utbytt av någon tidigare ägare till en b230fk. Tidigare satt det väl en v6 tror jag. Vet ej om kabelstam osv flyttades över men det hoppas och tror jag.
Därför är det lättare att börja om från början och veta var kablarna SKA gå och felsöka där.
Då får jag leta upp ett kabelschema för 940.
Kanske är det bränslesidan som blockerar signalen till tändspolen?
/Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445559
760 (utan katalysator) hade även en 4-cyl. Turbomotor med Motronic tänd och bränslesystem. Det systemet har 2 givare, en som mäter hastigheten och en som mäter positionen på vevaxeln
Det är inte omöjligt att kabelstammem är gemensam för alla modeller, det är så på senare modeller.
av FredrikÅ
#1445565
Hej,
Nu är vi äntligen på upploppet!
Av en oförklarig händelse, var kontaktstycket till tändförstärkaren urkopplad. Ren slump att vi upptäckte detta. Tändförstärkaren sitter vid batteriet och ganska så gömd.
Ibland har man faktiskt tur.
Nu har vi gnista på spolen men stiften är väl sura av alla startförsök.
Tack för allt engagemang
/Fredrik
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]