Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1442059
svergie2 skrev:Härlig tråd, grattis till bilen! :)
Tack :) Det lär ju tyvärr inte vara så mycket spännande innehåll. Har lite mer saker jag ska göra, men det är ju ingen Volvo.
Användarvisningsbild
av batmac
#1442191
Paket!

Bild

Fick hem min OBDeleven. Valde första generationen eftersom jag fick den för en femhundring och jag ändå har en android liggandes

Bild

Gav mig på att aktivera bakljusen i auto-läget, dvs så dom lyser samtidigt som DRL. Orkade inte mecka med manuell kodning eftersom jag inte köpt pro-versionen av appen, och krediterna som ingick när jag reggade ett konto täckte kostnaden så jag körde bara på med den färdiga varianten som finns.

Bild

Varde ljus

Bild

och det vart ljus!

Bild

Bjuder på spegelbilden av puckelryggen bakom kameran.

Man skulle kunna argumentera för att man lika gärna kan köra med halvljusen hela tiden på den här eftersom det ändå inte är några xenon-lampor som "slits ut", men hur roligt vore det när man istället kan fippla?
Användarvisningsbild
av batmac
#1445439
Nu har vi rullat folkvagn i lite drygt en månad och lagt några hundra mil bakom oss, så det kanske kunde vara dags för ett litet omdömme.

Bild

Noteringar utan inbördes ordning, med viss risk för upprepning av senaste listan.

- CarPlay är riktigt trevligt, men det blir oftast inte till att jag kopplar in sladden i vardagen, då blir det radio eller BT istället. Har ännu inte köpt den trådlösa adaptern, då blir det ju en lite annan grej.

- Den adaptiva farthållaren funkar betydligt bättre än den jag hade på min S60, men den var ju från 2011 så det är väl inte så konstigt. Den känns inte stressad.

- Lane assist är ganska skönt, men jag tycker den vill slicka linjerna lite väl mycket. Den hade gärna fått hålla sig mer centrerad.

- Manuella stolar är skräp, återigen. Undrar hur länge höjning/sänkning av säte kommer hålla när spaken trycks ner 30 ggr per dag och upp lika många gånger.

- Jag gav upp att försöka använda någon typ av kudde för att sitta bekvämare och härdade arslet istället. Verkar ha fungerat för nu tänker jag inte på stolen vid varje tur. Antingen har röven vant sig eller så har den töjt ut stolen. Vilket som funkar för mig.

- Tycker inte ACn kyler på lika bra som på Volvon. Inte på något vis dåligt, men inte samma drag.

- Är inte kompis med hur låsningen av bilen funkar om man ska ha något ur bagaget. Det finns ingen låsknapp på bakluckan där jag kan låsa hela bilen efter att ha hämtar något ur bagaget. Så antingen får jag komma ihåg att låsa direkt jag kliver ur bilen även om jag ska ha nåt där bak, eller så får jag kliva tillbaka till en dörr efteråt. Eller låsa med nyckeln. Irriterande i-landsproblem.

- Ljudnivån blev betydligt lägre med sommardäcken på. Tycker den rullar riktigt mjukt och tyst i stadstrafik, gillar skarpt. Var lite orolig när jag såg att det var halvslitna Continental på sommarhjulen då det var exakt det scenariot som gjorde att vår V60 skenade som en kåt älg vid minsta spår, men det har inte varit några problem.

- Tycker motorn är lite klen från start, eller egentligen är det växellådan då det är betydligt bättre i sportläget. Men lite mer att åka med hade inte skadat i den här storleksklassen. Får se om det blir nån BSR-optimering framöver.

- Att kunna använda bränslevärmaren för att ventilera ut på sommaren var något jag saknade på V60n, vilket alltså går på Passaten. Dessvärre tycker jag inte att det ger allt för mycket, det hade gärna fått vara lite mer drag.

- Är för dum för att förstå mig på fjärren till värmaren. Ska man långtrycka eller snabbtrycka? Det känns ibland som den inte vill vara med och leka fast man står direkt bredvid bilen. Men det kan mycket väl vara jag som gör fel, tycker jag får olika resultat olika gånger. Inte köpt någon gsm-modul ännu.

- Ljudsystemet hade kunnat vara bättre. Förmodar att det är lägsta nivån på detta. Det är inte värdelöst men inte heller något att skryta med. Det finns helt enkelt där.

- Uppskattar mugghållarna, tycker dom kniper åt bra.

- Armstödet i mitten fram är, återigen, genialt i sin simpelhet. Det är ju inget magiskt, men att kunna ställa in det såpass mycket är uppskattat.

- Bagaget täcker upp vårt behov bra, det var ju främst därför vi bytte. Så det är skönt. Har funderat på att montera en avdelare också, men tills vidare lurar vi vovvarna med en filt upphängd i mitten. Funkar OK.

- Förbrukningen verkar hamna ungefär som förväntat, lite högre än V60 men inte speciellt blodigt. Nånstans 0,7-0,8 med vårt körmönster.

- Den är väl ingen fröjd för ögat, och jag sneglar fortfarande avundsjuk på polarens V60 CC, men det fanns inte ekonomi till det och den har för litet bagage. Intalar jag mig.

- Sambo acceptance factor är skyhög bortsett från det manuella sätet. Bilen är mycket uppskattad, så det känns bra.

Har säkert glömt av något, får fylla på allt eftersom.

Bild
av Lövet
#1445473
batmac skrev:- Är för dum för att förstå mig på fjärren till värmaren. Ska man långtrycka eller snabbtrycka? Det känns ibland som den inte vill vara med och leka fast man står direkt bredvid bilen. Men det kan mycket väl vara jag som gör fel, tycker jag får olika resultat olika gånger. Inte köpt någon gsm-modul ännu.
Lite lagom långt tryck. Om det är den "nya" fjärrkontrollen (borde vara det på en 2018) så ska du få en grön kvittering om fjärren får kontakt med bilen. Lyser det rött får den inte kontakt med bilen.
batmac skrev:- Är inte kompis med hur låsningen av bilen funkar om man ska ha något ur bagaget. Det finns ingen låsknapp på bakluckan där jag kan låsa hela bilen efter att ha hämtar något ur bagaget. Så antingen får jag komma ihåg att låsa direkt jag kliver ur bilen även om jag ska ha nåt där bak, eller så får jag kliva tillbaka till en dörr efteråt. Eller låsa med nyckeln. Irriterande i-landsproblem.
Du har alltså inte Keyless? Annars ska det ju sitta två knappar i bagageluckan. En för vanlig stängning, en för stängning+lås.
Användarvisningsbild
av batmac
#1445499
Walkmann skrev:Kul med en liten recension.
Ang AC så går det att ställa nivån i 3 steg i klimatmenyn.. kolla så den inte står på lägsta.. :-)
Ah ja det får jag kika på :)
Lövet skrev:Lite lagom långt tryck. Om det är den "nya" fjärrkontrollen (borde vara det på en 2018) så ska du få en grön kvittering om fjärren får kontakt med bilen. Lyser det rött får den inte kontakt med bilen.
Nja, om jag trycker på fjärren här i lägenheten där jag inte får kontakt så blinkar den grönt, dom gångerna som den fått kontakt så har det varit solid grön. Röd blir det bara när jag använder Off-knappen. Vid ett tillfälle stod jag rakt framför bilen och fjärren blinkade ändå. Får labba vidare med det där antar jag.
Lövet skrev:Du har alltså inte Keyless? Annars ska det ju sitta två knappar i bagageluckan. En för vanlig stängning, en för stängning+lås.
Jo nog har jag keyless, men jag har bara en knapp i bagaget.
av Lövet
#1445518
batmac skrev:Nja, om jag trycker på fjärren här i lägenheten där jag inte får kontakt så blinkar den grönt, dom gångerna som den fått kontakt så har det varit solid grön. Röd blir det bara när jag använder Off-knappen. Vid ett tillfälle stod jag rakt framför bilen och fjärren blinkade ändå. Får labba vidare med det där antar jag.
Det är nog mitt minne som sviker mig. Min poäng var bara främst att den vänligt nog berättar när den får kontakt och inte. Man ska väl hålla in till dess till lyser konstant då för att det ska funka? Hur varmt har du hos dig nu, den går ju inte igång när det är hur varmt som helst.
batmac skrev:Jo nog har jag keyless, men jag har bara en knapp i bagaget.
Hmm, är det med fotviftningsöppning man får två då?
Användarvisningsbild
av batmac
#1445530
Lövet skrev:Det är nog mitt minne som sviker mig. Min poäng var bara främst att den vänligt nog berättar när den får kontakt och inte. Man ska väl hålla in till dess till lyser konstant då för att det ska funka? Hur varmt har du hos dig nu, den går ju inte igång när det är hur varmt som helst.
Problemet är ju bara att den beter sig olika. Vid nåt tillfälle blinkade den bara åt mig oavsett om jag långtryckte eller korttryckte, då var det under 5 plusgrader och jag testade från typ 100m och sen närmare och närmare tills jag stod bredvid bilen. Just nu är den inställd på ventilation, så den verkar inte vara begränsad av någon yttertemp iaf. Kördes igång igår när vi hade 20 grader varmt.
Lövet skrev:Hmm, är det med fotviftningsöppning man får två då?
Yes, tror det.
av Lövet
#1445544
batmac skrev:Just nu är den inställd på ventilation, så den verkar inte vara begränsad av någon yttertemp iaf. Kördes igång igår när vi hade 20 grader varmt.
Ok. Jag körde aldrig ventilation så jag vet inte hur den beter sig då. Min erfarenhet av fjärren är dock att räckvidden är väldigt god. Såg man bilen överhuvudtaget så räckte den fram. 300-400m inga problem så länge det inte var hus mellan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]