Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1445509
Hej

Den 1 Aug 2021 så blir det 5% mera etanol i Bensinen från tidigare E5 (5% etanol i Bensinen) så blir den nya standarden E10 (10% etanol i Bensinen) för 95 Oktan Blyfri bensin......Min fråga är om Min Volvo 240GL årsmod 88 Med en B230F Motor Om den klarar av att köra på den nya standarden E10 ???

Mvh
Peter

#1445558
Vad jag fattat sa 98 finnas kvar med 5% etanol som nu. För de som inte kan/vill ha E10 skiten i tanken. 98 är ju som bekant redan nu dyrare. Och dyrare kommer all slags soppa att bli framöver och det rejält :bored: . Det är iaf vad jag läste nånstans.
Allt vanligt fattigt folk ska strypas ihjäl långsamt.
#1445566
gubbstrutt skrev:Vad jag fattat sa 98 finnas kvar med 5% etanol som nu. För de som inte kan/vill ha E10 skiten i tanken. 98 är ju som bekant redan nu dyrare
Om man vill kan man ju gå över till 100% E85. Just nu c:a 5 kr/l billigare än BF 98. Och motorn går bättre. Alla bensinmotorer går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, vissa kräver mer andra mindre "modifikationer" en del behöver inget alls. Körde t.o.m farsans gamla 144 med original B18A motor i flera år utan problem. Min 745-a har gått på E85 i snart 10 år. I vinter har jag kärt på bensin (c:a 2 l/milen) men har nu ny lambdasond (c:a 1,2 l/mil) så nästa tank så blir det E 85 igen. Jag kör inte på E85 för priset, utan för att det går att göra. Och mitt lilla bidrag mot miljöförstöringen, jag värmer huset med ved också..... :x
#1445571
Jo visst är det så, problemet ligger ju dock i att inte alla bilar kan gå över till E85 rakt av, och därav kan folk bli oroade när beslutet om mer Etanol i vanlig bensin framförs. 5% mer är "ingenting" egentligen, men det kan nog finnas någon bilmodell där ute med spridare som redan jobbar på 100% duty cycle, eller styrsystem som inte adapterar sig, och då kan det ju bli lite knasigt med mer etanol i blandningen.
#1445598
lennarte skrev: fre 14 maj 2021, 18:47
gubbstrutt skrev:Vad jag fattat sa 98 finnas kvar med 5% etanol som nu. För de som inte kan/vill ha E10 skiten i tanken. 98 är ju som bekant redan nu dyrare
Om man vill kan man ju gå över till 100% E85. Just nu c:a 5 kr/l billigare än BF 98. Och motorn går bättre. Alla bensinmotorer går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, vissa kräver mer andra mindre "modifikationer" en del behöver inget alls. Körde t.o.m farsans gamla 144 med original B18A motor i flera år utan problem. Min 745-a har gått på E85 i snart 10 år. I vinter har jag kärt på bensin (c:a 2 l/milen) men har nu ny lambdasond (c:a 1,2 l/mil) så nästa tank så blir det E 85 igen. Jag kör inte på E85 för priset, utan för att det går att göra. Och mitt lilla bidrag mot miljöförstöringen, jag värmer huset med ved också..... :x
Jag har testat min V70 med 100% E85 den vart märkbart slöare gick inget vidare drog mer bränsle o skitsvår att få igång på vintern.
Så jag anser inte att just jag skulle tjäna så värst mycket på det. Och sist men inte minst vill jag inte modifiera nått alls.
Men E10 borde den väl klara det är ju som sagt bara 5% mer än nu men om den blir bättre återstår att se.
Har kört min fd Volvo 142a B20A otrimmad på 50 etanol och 50 bensin nästan samma resultat med den som med V70in.
Samt att jag fick rengöra bränslesystemet 2 gånger på 142an då det släppte en hel del skit så jag vart stående.
142an var dock mer lättstartad kanske berodde på den manuella choken + att halva tanken var bensin misstänker jag.
Jag har även en 4 cylindrig förgasar hoj testa den med 25-30% etanol en stund den gick skitdåligt det verka som den gick för magert har ingen lust att modda den heller. Det är även en del bekymmer redan med den soppan som är nu pga av att hojen står ju still mycket det gör ju inte en vanlig bruksbil. I hojen blir det BF 98 iaf finns ingen anledning eller större ekonomisk vinning att köra den på E10. Verkar även vara dåligt med info vad en 2 hjuling tål att köras på.
V70 in kommer säkert att gå helt dugligt på E10 lixom TS 1988 240. Annars får det bli BF 98 i bilen med för min del .
Jag sticker heller inte under bordet med att jag inte gillar hela den här grejen de hittat på. Alla har sina erfarenheter och åsikter om det här. Det här är min.
#1445606
E85 har ju en kraftigare rengörade effekt än bensin så det lossnar en hel del på en gammal bil. Och Eftersom etanol har lägre "effekt" (energi innehåll) får man öka mängden (dra ut choken på en förgasarbil). Men detta gäller bara om man kör med bensinmotorer. Bygger man motorn direkt (höjer kompessionsförhållandet) för etanol kommer man runt det problemet och får en miljävänligare motor som bara (nästan) släpper ut vattenånga. Detta var "på gång" för 20 år sedan innan Miljöpartiet stoppade utbyggnaden av etanolfabriker och lärde svenska folket att dieselbilar är miljövänliga.... :x :mad:

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]