Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktorkarlzzon
#1445384
Har en v70 -15. Jag märkte att min fläkt var på maxhastighet så jag försökte dra ner hastigheten men det hände inget. Det visade på skärmen att jag drog ner hastigheten men hände inget med fläkten. Jag provade att stänga av bilen och starta igen men det hjälpte inte. Fläkten går även när bilen är låst. Jag provade att plocka bort batteripolen men fläkten starta direkt när jag satte på den igen. Jag vet att det finns fler trådar om det här men inte för såhär nya volvo bilar. Vad jag har fattat så finns inget fläktmotstånd på nya v70. Ursäktar för otroligt grötigt inlägg men hoppas någon förstår ändå.
av Rådlös
#1445389
Att du inte kan styra fläkten inifrån bilen när du kör (använder bilen) är nog något elfel. Kolla med en verkstad om dom har några förslag.
Men fläkten skall gå även när du har stängt och låst bilen. Likaså när du låser upp den med fjärrdosan tills du öppnar dörren. Det finns olika "bud" på denna funktionen. Några säger att det bara fungerar ett par år. Min höll på i nio år! V70 -08.
Bilen gör så för att "blåsa ut" lösningsmedel från plastinredningen. Även om man känner sig "obekväm" med detta så skall man nog vara tacksam att funktionen finns.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1445390
Rådlös skrev:Att du inte kan styra fläkten inifrån bilen när du kör (använder bilen) är nog något elfel. Kolla med en verkstad om dom har några förslag.
Men fläkten skall gå även när du har stängt och låst bilen. Likaså när du låser upp den med fjärrdosan tills du öppnar dörren. Det finns olika "bud" på denna funktionen. Några säger att det bara fungerar ett par år. Min höll på i nio år! V70 -08.
Bilen gör så för att "blåsa ut" lösningsmedel från plastinredningen. Även om man känner sig "obekväm" med detta så skall man nog vara tacksam att funktionen finns.
Själv skulle jag vilja ha tillbaka den funktionen Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
#1445400
När samma sak hände mig, i en annan Volvomodell, var det kortslutning i fläktens drivsteg. Något fläktmotstånd finns inte, utan ett drivsteg. I den 745 där detta hände för mig var den baserad på en MOS-FET. Det var den som var kortsluten. På den tiden gick det att köpa sådana löst, så jag bytte transistorn, så fungerade det igen. När sådana reparationer inte är möjliga kan man köpa ett nytt drivdon från Volvo.
av Viktorkarlzzon
#1446226
Köpte ett nytt motstånd och provade att koppla i sladden bara och det fungerade. Att sätta i den i lådan igen är dock helt hopplöst. Har försökt sätta i den med det är så trångt så jag knappt kan röra fingrarna. Har någon något tipps för att sätta i motståndet igen? Har skruvat loss gaspedalen och det hjälpte en del men det är fortfarande svårt.
av Viktorkarlzzon
#1446236
Jag fick dit den nu men fläkten gick lite knas i början och nu går den inte alls. Resistor köpte jag från bildelsbasen och den satt i en xc60 från början. Kan detta ha något med det att göra eller har jag förstört något?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]