Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445067
Har just bytt yttre styrlederna på min V70 enl signatur nedan (annan tråd) och kommer att behöva kontrollera toe-in. Såg dock att stagen på båda sidorna och som går mellan fjädertornet och krängningshämmaren har riktigt dåliga bussningar. Vet inte vad stagen kallas, misstänker att de har många olika namn som klapperstag etc, men de verkar ha Volvo artikenummer 3121273-0. Nr 25 i denna bild https://www.volvopartswebstore.com/imag ... -68281.jpg

Funderar givetvis på att byta dem men har några frågor:
- kan de bytas rakt av eller är det något annat som måste väck också? Sitter de i spänn, måste de avlastas, osv.
- krävs justering av toe-in efteråt? Om ja, så måste jag helst byta dem nu innan toe-in justeras pga de bytta styrlederna.
#1445078
Ett annat sätt är att lyfta, ta av hjulet, lägga klossar mellan bromsskivan och marken och sen sänka ner domkraften så att fjäderbenet trycks ihop som vanligt. Då blir det ingen last på stabiliseringsstaget. Men sätt i ett par hjulbultar först så att skivan hålls mot navet
Edit: Och lägg förstås inte klossarna under bromsskölden utan bara under skivan. Se upp så att hjulbultarna inte bottnar mot lagret när ingen fälg ligger emellan.

Staget är väl i stort sett den enda detaljen i framvagnen man kan byta utan att påverka toe? :P
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1445104
Tack för alla bra svar :-)

Då kanske jag väntar lite med byte av dessa stag tills efter toe-in-justeringen och behöver inte ta med dem i ekvationen (strimlar elefanten lite).

EDIT: Fick tid för framvagnsinställning om 10 dagar, så kanske byter jag stagen innan dess trots allt. /EDIT
#1445395
Ok, jag köpte 72-336, är inte riktigt säker på hur du menar men gissar att de är plastvarianter då? Tror jag monterar dem ändå, det verkar varken vara dyrbart eller svårt att byta senare om de skulle visa sig slitas ut fort. Tack vare detta utmärkta forum vet jag nu dessutom att jag inte behöver en framvagnsinställning om jag åker på ett byte igen inom relativt kort tid :-D

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]