Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1445354
Kupéfläkten vägrar sluta blåsa trots att bilen stängts av. Har sett att tidigare modeller haft liknande problem men undrar om någon vet mer råd gällande aktuell modell V70 -15 D4.

Att koppla loss batteriet hjälpte inte. Den startar igen så fort man sätter dit kabeln. Inga felkoder finns att utläsa ur vida. Reglerknappen för fläkten ger heller ingen impuls utan den blåser med i princip fullt ös hela tiden, med motorn på som av.

Problemet uppkom idag helt utan förvarning. Säkringar går inte att komma åt. Iallafall inte enkelt.

Någon som vet någonting?



Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

av SAAB96
#1445607
Tack för svaret! Det verkar som att det är samma problem som på de äldre modellerna då. Sitter motståndet under handskfacket även hos mig?

Har du eller någon annan gjort operationen? Görbart någorlunda enkelt eller bäst att lämna till Volvo?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1445665
Ja, drivsteget (det är inget motstånd) sitter instoppat i värmepaketets högra sida. Vilket blir under handskfacket, åtminstone på en vänsterstyrd bil. Att det sitter i värmepaketet beror på att drivkretsen kyls av luftströmmen.
Själva fläkten är alltid spänningssatt, så blir det kortslutning i drivkretsen, då går fläkten hela tiden.
av SAAB96
#1445668
Ok! Tack för klargörandet! Då är det en relativt enkel sak att byta själv då?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]