Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1424683
Är inne på den andra V90 D5 cross country. Sammanlagt 3 år och 17000 mil, helt problemfritt sånär som på en fastfrusen låskista. Det enda jag varit missnöjd med är dubbade hakka 9 som dånar helt fruktansvärt så de bytte jag ut. Men det beror på däcken, testade samma däck och fälg på våran xc70 och det vart inte så mycket bättre då heller.
#1424705
Lite krångel med mobildata modemet som förhindrade en pålitlig internet koppling - löstes med en uppdatering mjukvara, annars inga fel. Bilen besiktigats nyligen utan anmärkning. 6000 mil My18 V90 D3e FWD 6vxl
Användarvisningsbild
av bem
#1424774
least skrev: ons 20 jan 2021, 12:22 Kanske var lite bakvänt att köpa bilen först, och sen fråga efter typiska fel?
En sak har jag lärt mig (tror jag) under mitt 59-åriga liv: vi människor är inte helt igenom "förnuftiga" och tar saker alltid i rätt, logisk, ordning. Just när det gäller köp av ny bil är jag personligen i regel väldigt påläst innan "jag slår till". Det liksom mognar fram när man har tillräckligt med fakta och har ältat fram och tillbaka ett tag.
Men många andra prylar är jag mindre noga att kolla upp typiska fel och så. Har väl fått bita i sura äpplen några gånger p.g.a. det... Ibland kan det ju behövas tas snabba beslut så man inte hinner kolla upp "typiska fel" t.ex. på en bil.
Frågan är intressant för oss oavsett om man frågar om typiska fel före eller efter ett bilköp.
/Bo
av PV444GLO
#1445355
Hoppas du får ordning på allt med bilen. Är inne på min tredje V90 och min första CC. Haft bekymmer med de första två att bromsskivorna blivit skeva. Autobromsfunktionen (som numera är avstängd) håller kvar friktionsvärmen så att skivorna slår sig. Garanti har tagit kostnaderna, men tråkigt.
Utöver detta - Helnöjd med allt. Inget strul.
D5 Inskription Pro med ”rumpfläktar”.
Drar strax under 0,7 blandad körning.
Användarvisningsbild
av Derank
#1445415
dwndraft skrev:Jag har haft min 2018 V90CC D5 Pro i 6 veckor och 2500 km.

Och har nu fått följa "utmaningar";
Powerpulsslang defekt
Bakljus defekt, nya bakljus i bakluckan.
Sprinklersensor säger "påfyllning" hela tiden.


Jag är lite chockad. Uppriktigt sagt. Vilka andra utmaningar kan jag förvänta mig, baserat på din erfarenhet?
Det finns ju Måndagex av alla modeller, jag hade själv en nyinköpt V70 T4F 2012 som bodde på verkstad, 18gg på ca 3 år, hade bilen i drygt 5 år och han knapp köra 5000mil pga att den mestadels stod på verkstad, det var startmotor, acpump x 2, expansionventil, baklysen som läckte in vatten, byttes 2gg, spridare som rasade, byttes 2gg, knak i inredningen så man höll p å att bli tokig, torkararmarna tog i på undersidan huven och nötte bort lacken, bilen gick ryckigt ( fick aldrig nån ordning på det ) handtaget till bagageluckan bytes 2gg ( gick inte att öppna luckan ) osv osv, det var något fel hela tiden.

Bytte in den till slut mot en XC60 vilket jag inte ångrar en sec, tråkigt när det börjar med en massa fel men så blir det tyvär ibland,
av olman
#1445417
Köpte mig en sen my 17 som gått 7k mil.
Då brukar det mesta vara bytt som strular . Nu tuffar den bara på o går. Väldigt nöjd med bilen på det stora.
Köptes med select garanti. Fått batteriet o badnyckel bytt utan kostnad.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1445784
Jag är inne på min tredje V90. Har haft två D5:or och nu en T8.

På första D5:an hade jag powerpulse-slangen som hoppade av.

På andra bilen inget alls vad jag kan minnas.

På nuvarande T8 har jag fått byta laddlucka och flrmodligen också låskistor då de krånglar i kallt väder.

Har en bror som bara kört Audi A6 i många år och på vissa av dem haft enorma problem med kvalitet. Många premiumtillverkare faller i testerna pga features och tech vilket de billigare tillverkarna inte har på sina bilar. Skall man ha kvalitet gäller fortfarande att köpa Japanskt eller Koreanskt.

Jag skulle säga att det vi ser här på forumet är de bilar som drabbats av väldigt många fel och är överrepresenterade. De som inte har problem skriver ju inte om det. Sedan är varken Volvo eller flera andra premium-tillverkare i topp vad gäller kvalitet (förutom BMW i senaste consumer Report) så skall man ha kvalitet gäller det fortfarande att köpa Jspanskt eller Koreanskt.

Det jag kan tycka är trist är att Tex låskistor och Powerpulse-slangen är ett problem fortfarande. Låskistor har jag haft problem med alla de V70 jag hade och powerpulse-slangen hade jag fel på den absolut första modellen av V90. Det var 2017 om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av bem
#1445803
dwndraft,
Som nämnts tidigare är låskistorna i åtminstone bakdörrarna en källa till problem på vintern när det är kallt. Dörrarna går inte öppna. Kan vara klokt att kolla om de kan bli utbytta på ev. kvarvarande garanti eller på goodwill.
Rostskyddet har väl inte varit mer än medelmåttigt på V90 vad jag läst att rostskyddsexperter sagt. Tidningen Vi bilägare hade en V90 i sitt långtidteststall och jag har för mig den hade rosta en del när de kolla på just det med en rostskyddsexpert.
Sen har en del problem med konstiga ljud från hjulen/däcken på V90 i vissa hastigheter. Bara du kollar lite i detta forum så hittar du det problemet.
Skall hämta ut en ny V90 2022:a om några veckor, vi får väl se om några tidigare typiska problem visar sig på den.
Hoppas du slipper alltför många nya problem med din V90 framöver.
/Bo
av PelleTh
#1446756
Jag har haft tre lite större fel på min MY17.

1. Bultar till krockgardin utbytta (Fabriksfel och byttes utan kostnad) Började med diskret skrammel vid takhandtaget vä.sida

2. Däcktrycksövervakningen larmade i tid och otid (Mjukvara uppdatering)

3. Spakställ (Blinkers felmeddelande) 6000:-

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]