least skrev: ↑ons 12 maj 2021, 10:32
Den bilen i din pdf har detta problem, ja.
Men då det krävs att innerskärmen monterats korrekt för att inte ligga emot plåten, så vet vi inte om alla bilar har detta problemet.
Och vad ska Volvo "medge", man kommer knappast att byta lösning på de bakre innerskärmarna för att en rostskyddsfirma har upptäckt en bil med problem.
Denna typ av dämpmaterial är inget unikt för Volvo, de flesta standardmärken använder denna tekniken för att dämpa ljud från sten i hjulhuset.
Närmast alla bilar har sina unika brister, men detta betyder inte att man alltid gör något åt det från producentens sida.
Men du som ägare kan säkert förebygga risken för skada genom att rostskydda extra eller bygga om distanserna.
Det är ju din bil trots allt.
Fast här har volvo skapat ett problem i onödan, antagligen för att öka sin vinst genom billigare lösning. Tidigare har volvo haft filt men en bit närmast skärmen haft plast, en mycket bra lösning som äter filt där hjulsprutet träffat och plast där skärmen möter innerskärmen.
Att vi bilägare bil ser ut som den gör efter så kort tid har naturligtvis ingen betydelse i nuläget, men ett år eller två eller flera så kommer det bli ett problem, vi minns ju alla 400-seriens lackade underram fram. Riktigt usel konstruktion som rostade snabbt. Jämfört med 850 som hade en galvad underarm som inte rostade. Varför volvo valt en konstruktion som man vet kommer skapa problem är konstigt. Kortsiktig vinst är väl svaret, har man byggt något bra borde det vara en standard framöver tills man gör något ännu bättre. Inte backa utvecklingen.