Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1445246
Din PDF är inte unik för tråden, den är närmast antik. :-)

Men hur rostig är din egen SPA-bil, har du detta problemet?
av Zed82
#1445247
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:37 Din PDF är inte unik för tråden, den är närmast antik. :-)

Men hur rostig är din egen SPA-bil, har du detta problemet?
Arbetar du för Volvo? Tänker på din inställning att relativisera allt som skrivs i tråden?
av least
#1445248
Nej, jag arbetar inte för Volvo.
Och om jag gjorde det, vad skulle det ha med frågan att göra tycker du?

Men trist att du har detta problemet med din bil, ta upp det med din återförsäljare för lösning.
av Zed82
#1445249
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:41
Men trist att du har detta problemet med din bil, ta upp det med din återförsäljare för lösning.
Vad ska jag säga till min Volvoåterförsäljare? Volvo har ju ingen lösning på problemet.
av III
#1445351
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:32 Den bilen i din pdf har detta problem, ja.
Men då det krävs att innerskärmen monterats korrekt för att inte ligga emot plåten, så vet vi inte om alla bilar har detta problemet.

Och vad ska Volvo "medge", man kommer knappast att byta lösning på de bakre innerskärmarna för att en rostskyddsfirma har upptäckt en bil med problem.
Denna typ av dämpmaterial är inget unikt för Volvo, de flesta standardmärken använder denna tekniken för att dämpa ljud från sten i hjulhuset.

Närmast alla bilar har sina unika brister, men detta betyder inte att man alltid gör något åt det från producentens sida.
Men du som ägare kan säkert förebygga risken för skada genom att rostskydda extra eller bygga om distanserna.
Det är ju din bil trots allt.
Fast här har volvo skapat ett problem i onödan, antagligen för att öka sin vinst genom billigare lösning. Tidigare har volvo haft filt men en bit närmast skärmen haft plast, en mycket bra lösning som äter filt där hjulsprutet träffat och plast där skärmen möter innerskärmen.

Att vi bilägare bil ser ut som den gör efter så kort tid har naturligtvis ingen betydelse i nuläget, men ett år eller två eller flera så kommer det bli ett problem, vi minns ju alla 400-seriens lackade underram fram. Riktigt usel konstruktion som rostade snabbt. Jämfört med 850 som hade en galvad underarm som inte rostade. Varför volvo valt en konstruktion som man vet kommer skapa problem är konstigt. Kortsiktig vinst är väl svaret, har man byggt något bra borde det vara en standard framöver tills man gör något ännu bättre. Inte backa utvecklingen.
av Keiser
#1445409
Är det här ett stort problem lär det väl börja droppa in klagomål från bilägare inom kort (tidiga XC90 har ju varit med ett tag), hittills har jag dock inte sett/hört något?! Förutom ViB och någon som kan erbjuda tjänster för att fixa problemet (de som knackar dörr och vill kolla taket "gratis" brukar också hitta fel varje gång, märkligt). Den som lever får se! :)
av III
#1445413
Ja vad det lider får vi nog sådana trådar. Fanns ju en bild tidigare i tråden där rost kunde synas i svetsarna/kanterna om än inte lika mycket som vi bilaägares. Men tendensen ororar såklart över tid. Inget problem de närmsta åren men minns volvo på 70—talet, Mercedes på 00-talet. Så illa tror jag dock inte det är men inte så bra som det varit tyvärr.
Användarvisningsbild
av js1
#1445414
Undrar om dessa dåliga beslut fattats i Göteborg eller Kina?
av Zed82
#1445419
Keiser skrev: tor 13 maj 2021, 15:00 Är det här ett stort problem lär det väl börja droppa in klagomål från bilägare inom kort (tidiga XC90 har ju varit med ett tag), hittills har jag dock inte sett/hört något?! Förutom ViB och någon som kan erbjuda tjänster för att fixa problemet (de som knackar dörr och vill kolla taket "gratis" brukar också hitta fel varje gång, märkligt). Den som lever får se! :)
Det här är ju inte direkt något lättåtkomligt eller något som lossas ofta. Så inte konstigt att ingen klagat.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]