Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1444938
Får ingen soppa fram, brenslepumpsreläet funkar men slår inte på, vad kan vara felet. Även värt att notera är att felkodsläsaren inte funkar som den ska. Vad kan problemet vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444969
JagRullar245 skrev:Får ingen soppa fram, brenslepumpsreläet funkar men slår inte på
Hur vet du det? Om du lägger fingrarna på reläet kan du känna om det "slår till", men du kan inte "känna" om det går ström genom det.
På 240 är det framför allt säkring 4, men även säkring 6. Och det sitter även en säkring vid batteriet
av JagRullar245
#1445285
Alla säkringar är hela, den vi batteriet är också hel och inget glapp eller så, reläet drar första spolen men inte andra. Har provat reläet i en annan bil och mätt upp det. I den andra bilen funkade det bra. Har ohmmätt svänghjulsgivaren och fått fram ca 170ohm
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445320
240 har ju "dom gamla" porslinssäkringarna som alltid varit lätt att få "dålig kontakt" på. Det är ganska många A som ska gå igenom säkring 6 (tror jag det är) så det kan vara kontakt utan belastning, men den försvinner med belastning. Testa att "tvångsköra" pumparna genom att koppla en kabel mellan 30 och 87/2 i bränslereläets sockel. Då vet du att pumparna fungerar
JagRullar245 skrev:Även värt att notera är att felkodsläsaren inte funkar som den ska. Vad kan problemet vara?
Kanske är det fel på bränsle boxen. Eller fungerar inte hål 6 heller?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1445337
Du har ingen du kan låna en svänghjulsgivare av? Är samma på 240 740 o 940.. De är ju den som ska säga till reläet att motorn snurrar och andra halvan på reläet ska slå till
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445342
JagRullar245 skrev:När jag kopplar mellan 30 och 87/2 så går båda pumparna och det kommer fram bränsle
Då måste det vara manöveringen av reläet som strular. Ohm talet på vevaxelgivaren är Ok, men signalen går inte direkt till reläet. Den går till bränsleboxen som sedan ger signal till spole 2.
Det sitter jordkablar från bränsleboxen (som jordar signaler från givare) på dom skruvarna (2 st) som fäster bränsle "railsen" mot insuget. Kolla så kablarna värkligen sitter fast i kabelskorna, bör lödas om dom inte är det
av JagRullar245
#1445352
Kablarna sitter som berget i kabelskorna. Kan det vara bränsleboxen som har havererat? Eller kan det vara något fel i tändningslåset? Men då borde väll inte första spolen dra heller.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445446
Tändning på, spole 1 "drar". Motorn går runt, spole 2 "drar". Om tändlåset är slitet kanske det stör funktionen. Oftast brukar det dock vara gnistan som uteblir när startmotorn går. Om det är tändlåset som "strular" ska bilen gå att rulla igång, eller att starta med "service uttaget". Finns ett sådant på 7/900, vet ej om det finns på 240

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]