Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av minavolvos
#1445240
Sedan några år tillbaka så byggde jag en 3 sidor spegel, köpte en hårklippare (eller 2) och klipper mitt hår själv, ett par gånger gick det lite sned, med sedan blev jag bättre och bättre (håret, som tur växer på några veckor) önskade att jag hade gjort det för 20 år sedan...
Varför berättar jag detta i en Volvo forum?

... För att jag är dum i huvudet, har betalat Bilias verkstad alldeles för mycket pengar sedan 2013 då jag köpte en V70 och allt för att jag vill ha deras stämpel i Serviceboken, ifall mån ska byta/sälja den, när jag tittar noga på fakturor och kvitton får ont i hjärtan, tex. de tar 2950 kr per den så kallad Volvo Original Service, men ibland har de inte ens bytt kupéfiltret som måste göras varje år enligt Volvos rekommendation. De tar rejält betalt för säker som jag kunde ha gjort själv med var rädd att även testa (inte minst för språket). En gång ville de ha 4000 riksdaler för att byta motorn på bakrutetorkaren, jag gick hem och funderade på prisbeloppet för att fixa en sak som knapp behövs... men då märkte jag att den klickade, försökte att fixa själv genom att undersöka vad kunde man göra, på slutet gymnastiserade jag den (gjorde flera tvingande rörelse med min hand) och den började att funka :-o Flera år sedan tänkte att de skulle ha roligt för dem att tjäna 4 tusen kr. och en gott skratt på 2 minuter... Jag faktiskt får en leende på läpparna när jag ser att den fortfarande fungerar men blir ledsen för alla mina medmänniskor som blir lurad av dessa "märkesverkstad" och betalar alldeles för mycket pengar.

Precis som när man klipper håret på en "märkessalong" och när man tvättar håret nästa dagen upptäcker man att de proffsiga hade missat lite här och där...

Nu har jag köpt en extra bil, ytterligare en Volvo S60 för att undvika tåget, bussen och spårvagnen i pandemi tider, som jag tänkte att använda som läromedel för att kunna meka själv, jag behöver inte kunna göra alla reparationer på den, men basic underhåll och slitsdelar som är ok att bytta själv.

Så med Guds, Youtubes, Haynes och eran hjälp hoppas jag att jag kan åtminstone göra service på mina bilar själv.

Tack för alla råd och tips som ni delar här med oss nybörjare!
Användarvisningsbild
av vetten
#1445252
Du är så välkommen att ställa frågor här på forumet du kommer att få massor av bra svar bara du våvar fråga, ingen fråga är för dum det är ju genom att skruva själv och fråga som man lär sej.
Användarvisningsbild
av minavolvos
#1445255
vetten skrev:Du är så välkommen att ställa frågor här på forumet du kommer att få massor av bra svar bara du våvar fråga, ingen fråga är för dum det är ju genom att skruva själv och fråga som man lär sej.
Tack så mycket!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1445260
Det där var jävligt bra sagt minavolvos håller med. Bättre att försöka själv att fixa det man kan. Det sparar man mycket pengar på.
av MickeM
#1445407
Hålla serviceboken fylld fram till att maskinförsäkringen inte gäller längre kan löna sig.
Däreftet är huvudsaken att det blir gjort på rätt sätt, med rätt produkter i rätt intervall.

Ska man serva själv, så är ett tios att anteckna allt noga, tex på ett eget papper/block som förvaras med serviceboken.
Noga antecknat datum, mil och vad som gjorts.
Mest för en själv för att hålla koll.

Visst kan en sådan fejkas men det kan en servicebok också.
av borstarmicke
#1445483
Japp, att fixa så mkt som möjligt själv sparar man gott om pengar på!

Lagade centrallåset vänster bak på min 2010 V70 för 200:-, vilket hade kostat runt 4k på Bilia... Sparade 3800:- skattade svenska pesetas för 4 timmars jobb, inte illa! Med hjälp från jagrullar, google och youtube så fixar man faktiskt väldigt mkt på egen hand om man inte har händer som består av bara tummar... :)

En enkel service med olja+filter, luftfilter och kupefilter kostar knappt 1000:- i material, 3000:- på verkstan. Köper mina delar på Trodo, Autodoc lr Mr.Auto. Sjukt bra priser jmfrt
mot svenska butiker. Exv så tar ad-bildelar 867:- för brembobelägg fram till min V70II, samma på Trodo 425:-.....

Dyrt nog att äga bil... sen är det rätt satisfying att ha fixat det själv oxå... :)

Lycka till med mekandet!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]