Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
#1443758
Då var det dags för mig att få detta fel :) tänkte plocka ur sirenen idag eller imorgon och ta bort batteriet men funderade på några saker..
Vad brukar ni göra rent kretskortet med?
Om kretskortet är helt paj, ska jag montera tillbaka sirenen eller bara låta det vara tills jag hittar en annan? Kanske kvittar iofs..
Vid återmontering har ni limmat "locket" efter uppsågningen?
Vad är det för typ av pop/blindnit som ska användas? Plast?

Tack!
av v16v
#1444007
Sätt inte popnitar utan det ska vara rosettnitar, popnitar drar för hårt och det är risk att dom åker igenom om det är plast och tunnplåt.
av robine
#1444903
igår fick jag äntligen tid/ork att ta tag i sirenen.. batteriet var som väntat dåligt och hade läckt ut en del, mest på undersidan av kretskortet. Gjorde rent så gott jag kunde med "air sensor clean" (det jag hade hemma) det verkade inte hjälpt fullt ut, inget felmeddelande i displayen men sirenen lät inte vid utlöst larm. Antog att kretskortet var "kört" så jag gjorde en hemgjord cocktail efter lite googling på div forum :)
1) kretskortet 10min i vinäger
2) hällde i bikarbonat som fick stå 5min
3) sköljde av kretskortet med batterivatten
4) kretskortet fick bada i 12% ättika i ett par minuter
5) sköljde av kretskortet med batterivatten
6) torka ett 1-2 timmar + tryckluft

nu låter sirenen vid utlöst larm, får se hur länge det håller - cocktailen var kanske lite väl aggressiv :)

kan tillägas att innan jag började så hade bilen falsk larmat ett par gånger utan att sirenen låtit
av Fred
#1444941
Jag är precis i processen att försöka få liv i en gammal siren. Hoppet är inte så jättestort, då kretskortet var i riktigt dåligt skick...men om det funkar tänkte jag lägga upp en tråd om projektet, då det i så fall visar att man faktiskt kan rädda ett riktigt risigt kretskort. :-)

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]