Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam131
#1444639
Tjena tänkte kolla lite här då jag köpt mig en volvo xc90 2016 med 8k mil på mätaren , när jag kört med bilen så hör man ett *Klonkande* fram på bilen från båda sidor fram tycker det låter som luftfjädringen när jag kollat runt på youtube där andra haft liknande symptom.

Det låter endast på väldigt små ojämnheter på vägen och lät lite mer när det var snö på backen. Har varit i kontakt med volvo där jag köpte bilen ifrån och enligt dom så låter luftfjädringen lite och det är normalt.

Tänkte kolla lite om det är någon mer som sitter på luftfjädring och har liknande ljud?`

Det låter ingenting när man kommer över större ojämnheter och bilen går annars bra men på vissa grusvägar osv så hör man hur det klonkar över varje mindre ojämnhet på vägen tittade på en video på youtube där en hade lagt ut en video på samma ljud men på min låter det inte riktigt lika mycket med precis samma ljud.

Det är ändå så högt att det överröstar fläkten osv men inte lika högt som på videon på youtube där dom också hade fått byta luftfjädringen fram för att få bort ljudet.

Dom var ut och provade bilen på volvo samt gick igenom den på verkstaden och konstaterade att det inte var något fel på det och att dom inte kunde höra något onormalt och att jag skulle återkomma om det skulle bli värre.

Skulle lämna in bilen då det fortfarande var snö ute och lät som mest men då det inte fanns några tider så hanns det inte.

Ska det komma ljud från luftfjädringen när man kör över mindre ojämnheter? känner ingen med liknande luftfjädring att fråga tyvärr.
av Adam131
#1444647
Ska tillbaka och prata med försäljaren lite senare för att kolla vidare angående detta då den just är köpt på volvo , men enligt dom kan dom ej byta något som inte låter onormalt, sett på forumet också att fler har liknande problem samt i usa men är det något som man ska kräva att man ska få utbytt eller kör folk med det fast det låter?
Användarvisningsbild
av bjornw
#1444783
Nej det ska inte klonka av sånt. Det kan dock vara flera andra saker än just själva luftdämparna.
Men självklart ska det fixas på garantin från säljaren.
Tips till nästa gång är att provköra bilen ordentligt innan du köper den för att lyssna efter sånt här. Du har bättre läge att sätta press på dem då.
Du har helt rätt i att luftfjädringen på 2016 dras med barnsjukdomar och flera av dem har renoverats på en förlängd garanti. Hade det varit min bil hade jag sett till att få det fixat eller hävt köpet.
av Adam131
#1444812
Joo trodde jag var noggrann men missade det tyvärr märkte det veckan efter då det snöade och ljudet kom väldigt märkbart så for efter vägar där det var mindre ojämnheter och då hör man det väldigt tydligt. Men då dom inte hörde ljudet när dom tog ut den av någon anledning så blev det svårt för fick heller inte visa vad jag menade till personen som jag pratade med hos volvo. Men har ordnat en ordentlig film på ljudet som man hör tydligt och det är exakt samma som ljudet i den där technical journal som dom hade lagt ut som åtgärd i USA. Så ska ta med det på måndag nu direkt till säljaren och höra vad han säger då den jag pratat tidigare med verkade extremt ointresserad och hade inte alls tid med det. Säljaren har dock varit lyhörd hittills så får höra vad dom säger till veckan. Vad bra att man hör att ni haft samma och fått det bytt då personen jag pratade tidigare med som var någon personlig service rådgivare var väldigt obrydd och menade att han kanske var döv så han inte hör det .
av Adam131
#1444880
Tänkte det först också men det låter precis likadant som ljuden i dokumentet som xc90bjorn länkade . Problemet var att dom menade att det inte lät något alls och det kan låta från luftfjädringen och att sånt är normalt men fick tyvärr inte visa vad jag menade då personen jag pratade med menar att det var ändå inget problem med den. Men åkte på en tur nu med bilen och filmade där jag fick upp ljudet väldigt bra så blir roligt och se hur dom bortförklarar det för det låter identiskt med inspelningarna i dokumentet ovanför.

Var en av personliga service rådgivaren som hade åkt en snabb sväng utanför volvo och menat att det varken låter eller läcker något .

Men säljaren har varit bra att prata med tidigare så får se vad dom säger när jag lyckas få tag på dom .
av Adam131
#1446115
Varit och pratat med försäljaren i veckan som menar på att det lät ingenting när dom var ute med den (fick inte visa av någon anledning)
Så dom menar att det kan inte gå på någon goodwill från Volvo men höll med om att det lät mycket från videon på den och skulle kolla om det täcks av försäkringen?
Känns lite konstigt att dom vill kunna ta det på försäkringen men inte på garanti när det ändå är köpt från just volvo ?

Blir det någon nackdel och ta det på en försäkring eller är det bara att försöka häva köpet som gäller?

Nöjd med bilen I övrigt men finns inte en chans att man kör runt med ett sånt oljud i bilen
Användarvisningsbild
av bem
#1446129
Har du kollat en så enkel sak som lufttrycket i däcken? Det står i PDF dokumentet som tidigare hänvisats till att högt lufttryck kan ge liknande ljud:

"Too high tire pressure could produce noise that could be misinterpreted as noise from the front
air suspension system.
First ensure that the tire pressure is correctly set, refer to the Tire Label (located in left side B-pillar) or
Owners Manual."

/Bo
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]