Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444223
Nä så är det, jag står i samma sits just nu. Bytte alla remmar etc i september, nu har jag gnissel vid acceleration mellan 1000 och 2000 varv. De hitter inte felet för det finns ingen felkod!.. Och man har ju bara ett års garanti har jag för mig på jobbet. Jag misstänker nån spännrulle på kamrem eller multirem.. Aja blev en lite avvikelse i tråden nu, sorry.
#1444245
Om dom inte bytte spännrulle och den andra rullen så är det nog det som gnisslar. Vattenpumpen kan också gnissla.
Ta en träpinne och tryck den emot centrum på rullarna medans motorn går,-altså emot något på rullarna som inte snurrar, alternativt brevid rullarna och legg öret intill andra ändan på pinnen så borde du höra vart gnisselet kommer ifrån. Om en rulle pajar så blir det motorbyte och det kommer verkstaden inte vilja betala för.
#1444256
Då har dom nog bytt allt.
-Her får du en historia från verkligheten: -En kompis ägde en Audi 100. Bilen behövde nya stötdämpare och bromsbelegg.
In på Audi/Volkswagen-verkstad med bilen. Kompisen betalde räkningen, hämtade bilen och åkte hem. I en sväng (50km/t) snurrade bilen runt. . .
Kompisen stannade vid en bensinmack för att kolla . . . stanna blir ett fel ord, för det fanns ingen bromsar.
Dom gamla beleggen var borta, men ingen nya var satt dit och fyra nya stötdämpare satt fast i dom övre bultarna men inte i dom nedre.
På verkstaden påstod dom att bromsarna var bytt och att det var fullt möjligt att beleggen kunde slitas bort på et par timmar på en bil som stod parkerad i en verkstad.
Så sjuka kan några verkstäder få sig att vara.

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]