Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443791
Hej alla,
SubMarine har precis varit här och assisterat med felkodsnollning - provkörning - avläsning igen.
Vi har inte kunna hitta att det verkar bero på något fel i bilen.
Den enda felkoden som kvarstår efter är CDM-000D Communication, ECM Internal Fault.

Ett gigantiskt tack till SubMarine som hjälpte oss i vår knipa :-D :-D

Nu har vi spelat över bollen till företaget.. återkommer med fortsättningen.

Mvh
Jonas
#1444088
Hej,

Sedan sist så har jag uppdaterat företaget med de tester som SubMarine hjälpte mig med.
Efter en ping-pong diskussion så var jag igår ute på en längre provtur på ett par mil (där felet visar sig förutsägbart).
Därefter synkar jag ut informationen från bilen och får då detta tillbaka som svar från företaget:
"
Vid senaste synkningen hade din bil dessa felkoder:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault
0x7a ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x4050 Fuel level sensor
"

Som synes finns inte VSS felkoden där, och kanske är det så att den sätts när jag tidigare har provryckt ABS säkringen (för att kontrollera fallback funktion i A-traktor läget)?

Kan någon av ovan felkoder vara källa till problem vad ni tror?
Företaget anser att 0x50 CDM - Combined instrument koden måste bort.
Fuel level sensor borde väl rimligtvis vara soppa givaren (finns det dubbla?)
ECM Internal Fault är ju rätt luddigt i sig.
På frågan hur många bilar med denna motor, automat och awd som de konverterat blir svaret "väldigt många" och det bara min bil som inte funkar..

Mvh
Jonas
#1444094
Jag har svårt att tänka mig att instrumenthuset skulle ha någon inverkan på det... Men då återgår vi ju till grundproblemet - vi vet inte vad som är gjort i mjukvaran dom kastat in....

ECM-koden känns ju mer trolig isf, men den är ju minst sagt vag, så tämligen jobbig att felsöka :-(

Fuel level sensor är mycket riktigt soppamätaren. På AWD finns det 2 st om jag inte minns helt fel.
#1444155
Fanns koden om ECM Internal Fault där efter nollning, körning med originalpgmvara, och avläsning (dvs utan att firmams pgmvara varit inläst igen)?
#1444163
Men alltså, "0x50 CDM - Combined instrument" är ju ingen felkod utan diagnosadressen som själva instrumenthuset har i bilens nätverk :-/ Det finns ingen felkod med den beteckningen listad i VIDA. På samma sätt är "0x7a ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7" diagnosadressen för motorstyrsystemet i nätverket.

Verkar som att företaget har problem att tyda sina egna felkodsutläsningar...?

CDM 0x0004 sätts då det är något elektrisk fel på någon av bränslegivarna (det finns två som är seriekopplade i AWD).
ECM 0x4050 är en sekundär felkod som sätts på grund av CDM 0x0004. D.v.s. lagar man CDM 0x0004 så kommer även ECM 0x4050 försvinna. Kan inte se att dessa skulle vara någon orsak till problemen som du upplever.

0x000D Communication, ECM Internal fault sätts då man troligtvis använt en "generisk" motormjukvara som justerats för A-traktor och inte den som ursprungligen fanns i motorstyrdonet. I VIDA står det att denna koden inte ger några symptom alls.
#1444192
Hej alla,
@Lucif3r, tack för bekräftelsen på att det är dubbla givare, antar att tanken har fördjupningar på varsin sida om kardan, då det är en awd.

@vafförärderpådettaviset, oklart om det fanns några felkoder i bilen alls innan jag laddade ner den 1:a A-traktor mjukvaran från start (har väl haft en 5 olika under resan) .
När jag laddade ner "original" igen så funkar bilen utan större mankemang, men den känns inte som den gjorde med original-original.. Kan ju fundera på om burken tar en backup 1:a ggn eller om det även där är "deras" original. Skulle jag ha anat vilka bekymmer jag skulle hamna i så skulle jag ha sett till att haft en utrustning o gjort det innan.
Passande nickname du har, precis som dem känner jag mig :-o

@SubMarine, tack återigen för din analys. Kommer dra det till dem, men jag bettar en påse bullar på att det kommer studsa tillbaka omgående till en ordväxling av nedan typ:
- Det är inget fel på min bil..
- Jo, det är det..
- Näe, har kollat..
- Alla andra funkar ju (jättemånga)..

Men det blir morgondagens repa, pallar inte få deras bllxtsnabba reply ikväll. Kan knappt tänka på annat och försöka hålla modet uppe på grabben.

Återigen ett stort tack för att ni tar er tid!
Tänker att jag iaf. ska köpa deras felkodsfunktion även fast jag inte vill.. Tar nog för lång tid att beställa Dice-Vida.

Mvh
Jonas
#1444275
Precis, det är en "sadeltank" på AWD, med 2 pumpar. Den ena pumpen pumpar bara bränsle från den ena halvan till den andra, där huvudpumpen fortsätter pumpa bränslet ut ur tanken och till motorn :) Men jag är som sagt inte HELT säker på att det är 2 givare i dom. det BORDE vara det, men inte helt säker... Oavsett så har givarna(och tillhörande felkoder) noll och ingen inverkan på funktionen av bilen, mer än att sätta felkod och att bränslemätaren samt färddatorn(främst delen som visar hur långt du kan köra innan du får slut på bränsle) visar helt åt fanders.

Men ju mer jag läser här i tråden ang. deras "felkoder" och submarine's utförliga förklaringar så blir jag bara mer och mer envis med att man ska använda RÄTT felkodsläsare till dessa bilar och inget annat :P
Det som står i VIDA är ju vad som gäller, det är ju liksom volvos egna program för diagnosering och felsökning. Låter otroligt långsökt att det här epa-företaget skulle ha någon läsare som är bättre än volvos specifikt utvecklade mjukvara för deras egna bilar :-D

Som jag nämnde tidigt i tråden så är jag inte direkt insatt i ME7-systemet, men "föregångaren" Motronic4.4 har iaf 2 "banker" för mjukvaran. Båda måste programmeras med samma ändringar för att systemet ska fungera korrekt(varför det måste vara så på M4.4 verkar ingen riktigt förstå, bank 2 används aldrig i drift... Inte ens i limp-home läget). Det är fullt möjligt att ME7 också har 2 banker som måste matcha varandra. Jag tror inte den gör någon backup av sig själv dock, det låter lite för "modernt" för ett ~23 år gammalt styrsystem - och framförallt onödigt. Det är ju ingen PC vi talar om där ägaren kan ändra och installera vad tusan den vill, i 99.9999% av fallen kommer mjukvaran aldrig ändras, mer än hos just volvo för ev. uppdateringar(att det nu skiljer lite i praktiken är orelevant, kan lova att varken bosch eller volvo byggde systemet med det i åtanke).

Tycker det är dålig stil av företaget att säga att "det funkar på alla andra" :bored: ... Det är ingen garanti för att det prompt ska fungera på DIN bil. Det finns variabler som kan skilja "samma" bilar åt, vilket kan ge lustiga symptom. Det är ovanligt - men det händer. Och om det är som submarine säger, att "felkoderna" inte prompt är *fel*, utan adresserna för modulerna, så visar det ju hur kunniga företaget är. Jag visste visserligen inte heller det, men jag har inte påstått något annat heller :P
Sen vill jag ändå ifrågasätta just hur många V70 AWD av årgång 1999 dom egentligen har konverterat... Det är ju inte SÅ fruktansvärt länge sedan det blev tillåtet med endast mjukvaruspärrar i atraktorer. Dessutom finns det inte SÅ många V70 AWD, och änn färre som är konverterade till a-traktorer...
#1444352
Lucif3r skrev:Precis, det är en "sadeltank" på AWD, med 2 pumpar. Den ena pumpen pumpar bara bränsle från den ena halvan till den andra, där huvudpumpen fortsätter pumpa bränslet ut ur tanken och till motorn :) Men jag är som sagt inte HELT säker på att det är 2 givare i dom. det BORDE vara det, men inte helt säker... Oavsett så har givarna(och tillhörande felkoder) noll och ingen inverkan på funktionen av bilen, mer än att sätta felkod och att bränslemätaren samt färddatorn(främst delen som visar hur långt du kan köra innan du får slut på bränsle) visar helt åt fanders.

Men ju mer jag läser här i tråden ang. deras "felkoder" och submarine's utförliga förklaringar så blir jag bara mer och mer envis med att man ska använda RÄTT felkodsläsare till dessa bilar och inget annat :P
Det som står i VIDA är ju vad som gäller, det är ju liksom volvos egna program för diagnosering och felsökning. Låter otroligt långsökt att det här epa-företaget skulle ha någon läsare som är bättre än volvos specifikt utvecklade mjukvara för deras egna bilar :-D

Som jag nämnde tidigt i tråden så är jag inte direkt insatt i ME7-systemet, men "föregångaren" Motronic4.4 har iaf 2 "banker" för mjukvaran. Båda måste programmeras med samma ändringar för att systemet ska fungera korrekt(varför det måste vara så på M4.4 verkar ingen riktigt förstå, bank 2 används aldrig i drift... Inte ens i limp-home läget). Det är fullt möjligt att ME7 också har 2 banker som måste matcha varandra. Jag tror inte den gör någon backup av sig själv dock, det låter lite för "modernt" för ett ~23 år gammalt styrsystem - och framförallt onödigt. Det är ju ingen PC vi talar om där ägaren kan ändra och installera vad tusan den vill, i 99.9999% av fallen kommer mjukvaran aldrig ändras, mer än hos just volvo för ev. uppdateringar(att det nu skiljer lite i praktiken är orelevant, kan lova att varken bosch eller volvo byggde systemet med det i åtanke).

Tycker det är dålig stil av företaget att säga att "det funkar på alla andra" :bored: ... Det är ingen garanti för att det prompt ska fungera på DIN bil. Det finns variabler som kan skilja "samma" bilar åt, vilket kan ge lustiga symptom. Det är ovanligt - men det händer. Och om det är som submarine säger, att "felkoderna" inte prompt är *fel*, utan adresserna för modulerna, så visar det ju hur kunniga företaget är. Jag visste visserligen inte heller det, men jag har inte påstått något annat heller :P
Sen vill jag ändå ifrågasätta just hur många V70 AWD av årgång 1999 dom egentligen har konverterat... Det är ju inte SÅ fruktansvärt länge sedan det blev tillåtet med endast mjukvaruspärrar i atraktorer. Dessutom finns det inte SÅ många V70 AWD, och änn färre som är konverterade till a-traktorer...
Håller med. Är det BSR vi talar om, förresten? Vet bara att jag för egen del har lite erfarenhet av deras "kundtjänst". Enough said.

Jag får mer och mer känslan av att det är deras egen programvara som orsakar de felkoder de hävdar finns.

Hur var det, är spjället bytt eller är det original? Ren gissning här, men det skulle möjligen kunna vara så att ett Magneti Marelli som börjar bli slitet ger inkonsistenta signaler som Volvos originalprogramvara klarar av att hantera men som EPA-företagets blir alldeles konfys av. Det är vanligen felhantering som tyvärr får stryka på foten när tidsramarna i ett utvecklingsprojekt börjar bli snäva. Volvo hade ju också en uppdatering - tror jag mig minnas - för krånglande spjäll och som ökade toleranserna för signaleringen. Kanske har EPA-företaget missat den biten?
#1444355
Jonas, klistra in bilden vi tog som visar beteendet på gasspjällsöppningsvinkeln när man når fartbegränsaren vid 30 km/h, den är rätt talande :)

Skulle det vara ett spjällfel så borde det märkas när bilen används utan trimmjukvaran i samma hastigheter och där fungerar ju bilen bra som jag förstått det.
#1444364
SubMarine skrev: tor 06 maj 2021, 08:43 Skulle det vara ett spjällfel så borde det märkas när bilen används utan trimmjukvaran i samma hastigheter och där fungerar ju bilen bra som jag förstått det.
Ja, om trimmjukvaran nu har samma logik och samma toleransgränser som original. Har den det? Jaja, det kanske är ett stickspår. Men eftersom grundproblemet är ryckighet hade jag, om jag varit i TS ställe, gärna velat utesluta spjället ur ekvationen.

Det ska bli väldigt intressant att så småningom få höra lösningen :-)

EDIT: Hittade denna tråd, där TS bara upplever problem med spjället när han kör med icke-Volvo pgmvara: viewtopic.php?t=15680 Kanske är det något liknande även här? /EDIT
Senast redigerad av 1 vafförärdetpådetteviset, redigerad totalt 0 gånger.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]