Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1443421
-De har varit lite lugnt med skruvandet ett tag! När det gäller dessa :mad: VVT o Kamaxlar........................Men jag skall på't igen. (Byta Packboxar) :-(
Besiktade bilen idag. Så nu får jag iaf åka 14 Månader till. :-D :party: :party: :-D :party: :party: :party: Det var mkt roligare...........
av Libbe
#1443860
Jag har upptäckt!
Att jag har läckage på VVT enheten,och det är rätt mkt glapp iden. Jag är inte såå sugen och inspirerad att montera dit den igen.
¤ Vevaxeln + Kamaxlarna är nu Nollade som den står.
¤ Om jag skaffar Nya VVT enheter......
¤ Hur vet jag att dom hamnar rätt? :-/
av Libbe
#1443880
-Lite surt att det läcker.....
Men nu kan jag ta tag i det.....för nu är besiktningen gjord. :-D (Trodde dom skulle slå ner på oljeläckage) Det har dom ju gjort förr.........

Allt är iaf nerplockat och rengjort i nuläget! Och Nya Packboxar på Kamaxlarna BÅDA sidor samt Packbox Vevaxeln äro monterade.
Får väl kolla över nätet på VVT enheter,och beställa........
av Libbe
#1444091
@ jiha1968

Om jag förstått det rätt!
Så är det väl bara åter montera VVT enheterna? -Dra dom medurs så mkt det går.
Och sen göra *Nya Markeringar på VVT:ns kuggkrans? Till förhållande mot mot plast kåpans markeringar?
För kammarna är ju nollade, samt vevaxeln med Tolkar.........

Hänga på remmen,justera spännrullen! Och sedan plocka av allt. Och "Checka" att allt lirar runt?
av Libbe
#1444147
Nu är båda VVT på plats, och dragna med 120 nm. Båda VVT är vridna medurs i bottenläge. Skall dom stå så när remen hängs på? ????
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1444716
Libbe skrev:Nu är båda VVT på plats, och dragna med 120 nm. Båda VVT är vridna medurs i bottenläge. Skall dom stå så när remen hängs på? ????
Ja :-) häng på remmen så,
och därefter lossna lite på dom tre små skruvarna på varje kamaxel-remhjul, så det går att röra på kamaxlarnas remhjul lite i förhållande till VVT.
justera remspännaren. (så att man får tagit bort eventuell rem-slacka mellan vevaxeln och remhjulen, på remmens "drag-sida")

Medan du håller VVT centrum vriden medurs till stop med lämpligt verktyg, drar du åt dom tre små skruvarna på varje kamaxel remhjul.
(om dom tre små skruvarna kommer i "ändläge" , får remmen /remhjulet flyttas en tand)
Om markeringarna på remhjulen inte stannar på rätt ställe, gör egna variga markeringar. **

Ta bort alla tolkar, vrid veven två varv, kolla märken.

**EDIT man undviker det med att ställa remhjulen/VVT på rätt ställe vid momentdragningen av VVT,
och det tar gärna några försök innan man klarar av att beräkna hur mycket VVT-en rör sig vid åtdragningen.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Libbe
#1444717
Jaa'
VVT enheten var ju inte *Gratis! :-( :-(
Volvos Orginal packningar 600:- för 4 St...... :-( :-( Men,men...det är alltid dyrt när man inte vill betala! :-D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]