Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444065
Hej!

Bilen är en XC70 -16. Bilen rycker vid körning med låg last/lätt gas innan den blir fullt uppvärmd. Problemen blir mer tydliga om utomhustemperaturen ligger högre. Då väl motorn är varm märks problemen inte. Inga varningslampor lyser, inte heller lagras några felkoder så det känns inte som EGR problematiken.

Jag har kört några testturer med en iCarsoft inkopplad och märkte att temperaturen för "Fuel temp low pressure" ligger oförändrat på 2C. Temp avläsningen för "Fuel temp high pressure" stiger allt efter att jag kör.

Någon som råkat ut för något liknande? Var hittar jag givarna för dessa värden?

Eller är jag ute på fel väg? Har ni andra tips på vad som borde kollas?

Tacksam för all hjälp!

Hoppas på hjälp
#1446080
Googlade lite och hittade lite info angående sensorn

The fuel temperature sensor is one factor that tells the ECU how to adjust the amount of fuel injected. When the fuel is warm, it's less dense and burns more readily so the ecu injects more fuel to get the same mass of fuel and retards the timing.
Detta är då tror jag främst riktat till Flexifuelbilar, dieslar vettefasiken

Så har du fel i denna sensor så får man oftast felkod P0180-0189 och bilen lär inte gå bra alls

https://www.obd-codes.com/p01-codes
#1446120
Tack!

Problemet är att motorn tydligen inte går "tillräckligt" illa för att ge en felkod. På denna länk beskrivs insprutningssystemet https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/48587 och klickar man på bilden större av insprutaren ser man uppgift på att både tryck och temperatur registreras. Är det så att diagnosenheten jag använder inte kommer åt info och därför registrerar temp 2 C kontinuerligt oberoende av faktisk temp. Vet någon om Volvos eget diagnosverktyg läser temp för varje spridare?

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]