Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1444043
Både Vparts och VP säljer bra grejer. :) Se så att du får rätt bara, finns med både runda och fyrkantiga kuggar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444062
Oavsett var du köper din kamrem är risken (eller chansen) stor att du fått en rem tillverkad av Gates. Dom är världens största tillverkare av drivremmar och även uppfinnare av kilremmar, kuggremmar och mycket annat om remmar och liknande. Finns andra typ Optibelt, Good Year. Ibland står det typ Volvo, Biltema, SKF på dom, men det är inte tillverkaren.
av JagRullar245
#1444105
Ok, tack för svar. en följd fråga är ju då hur man bollar motorn. Varför behövs det ens? Borde man inte kunna sätta tillbaka exakt som innan rakt av?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444126
Om du lnte "nollar" motorn vet du inte om den står rätt när du är färdig. En använd rem "töjer" sig med åren och då är det lätt att få det en kugg fel. Nu är en kugg ingen katastrof, bilen går hyfsat ändå. På en ny kamrem är det uppmärkt (på en rem till just denna motor) precis hur den ska sitta (två streck vid vevaxeln, ett vid kamaxeln och ett vid hjulet till fördelare/oljepump) då då blir motorn "nollad" antingen du vill eller ej ( :-o)
Märket på vevaxeln är lite svårt att se om det är rätt, men när allt är monterat och klart kan du vrida motorn några grader bakåt så ser du bättre.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]