Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443182
Hej,

Jag och grabben håller på att konvertera farmors gamla V70 AWD aut -99 till A-traktor.
Efter att ha tillbringat vintern med att fixa till den rent mekaniskt, så har vi nu tagit oss till vad vi trodde den roliga delen..

För att göra detta har vi inhandlat en mjukvara för a-traktor konvertering av ett stort trim företag.
Problematiken vi har fått är att när man med jämn gas rullar i nerförsbacke och hastigheten överskrider 34 km/h så börjar bilen rycka enormt och varvtalet växlar mellan 750-1500 rpm vilket är extrem obehagligt. Det känns som om man trycker gasen i botten med 1-2s mellanrum och det slår i transmissionen.
Beteendet upphör först när hastigheten sjunker ner under 27-25 km/h.
Om man släpper gasen istället när nerförsbacken börjar så kommer samma problematik men då växlar arvtalet mellan 750-900 rpm (vilket inte märks då automaten inte driver). MEN om man då försöker fånga upp bilen INNAN farten sjunkit ner under 27-25 km/h, så startar ryckigheten enlig övre exemplet igen.
Enligt företaget så har ingen annan denna problematik.

Enligt dem har de kunnat läsa ut följande felkoder, kan någon av dessa ha inverkan?:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault

Tacksam för all input, då pappan sitter i en dålig sits.

Motortypen är B5254T

Mvh
Jonas
#1443188
Nu har jag visserligen bara grävt lite i Motronic4.4-mappar, så möjligt att det skiljer lite i ME7. Men på M4.4 fungerar hastighetsbegränsningen på så vis att den klipper tändning och bränsle för att "sakta ner"(motorbromsa), och detta kommer av naturliga skäl ge upphov till en väldigt knepig gång när hastighetsbegränsningen närmar sig eller överskrides. Att det känns mer/mest nedför är ju rätt naturligt, bilen vill ju rulla fortare av sig själv, och styrboxen gör sitt bästa för att motorbromsa bilen för att hålla nere farten.

Utan att veta exakt vad som är gjort i mjukvaran för att begränsa bilen i fråga så är det svårt att säga om det är något fel eller inte. För mig låter det fullständigt naturligt att den beter sig så, men jag har aldrig(och kommer aldrig) förstört en x70 till a-traktor :-D

Felkoderna var enormt ospecifika... Vad tusan är dom utlästa med egentligen? Inte ens en kina-läsare ger så dåliga koder...
#1443241
Jag tolkar utläsningen som att båda felkoderna kommer från instrumentklustret, och koden 0x000D säger att något är fel med kommunikationen mellan instrumentkluster och motorstyrenhet. Möjligt att det finns felkoder i motorstyrenheten som ni inte fått ut med utläsningen. Lyser motorlampan?

Vet du om firman modifierade er originalprogramvara för motorstyrenheten och justerade hastighetsspärren i den eller tog de någon "generell färdigpreppad" mjukvara och la in?

Har du nya motorn med elektronisk gasspjäll? Om ja så borde regleringen för maxhastighet kunna bli riktigt jämn och fin då motorstyrenheten själv bestämmer spjällöppningen och behöver då inte klippa bränsle eller tändning.
#1443291
Hej,

Jag kan inte ett skit om motorstyrning (när jag tänker efter, så är det mycket jag inte vet ett skit om :-D )
Rent logiskt kan jag tycka att motorstyrningen skulle gå i nollmatningsläge (tomgång) om hastigheten överskrider X, för att sedan "släppa på" igen lungt o fint när hastigheten sjunker under Y.
Speciellt då VVSF2003:19 33§ 1 lyder "A-traktor ska vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg.". Alltså behöver bilen inte bromsa utför (men inte driva på så klart).
Har pratat med en granne som jobbat hela livet som polis och trafikutredare som förtäljer att regeln skall tolkas exakt på det sättet. Men-men, åter till frågan.
- Min bild är att den har elektroniskt spjäll (baserat på att jag inte kan lokalisera någon fördelare etc) se bifogad bild.
- Motorlampan lyser ej, soppa mätaren fungerar.
- En generell färdigpreppad programvara har använts av företaget.
- Felkoder utlästa av företaget med deras utrustning. (har ej egen, vad ska man isf ha som går att köpa i/runt sthlm?)
- En annan grej jag kommer att tänka på är att den drar ur batteriet, om det kan ha någon bäring?

Ytterst tacksam återigen för all er input (anser för övrigt att vi "räddar" farmors bil och att den får nytt liv som a-traktor för våra 3 barn som kommer ha glädje o nytta av den under 6-7 år framöver :-) ).

Bild på maskin:
https://flic.kr/p/2kVASXN

Film i nerförsbacke:
https://youtu.be/BIVl6L7kz5c

Mvh
Jonas
#1443329
Skulle nog ta kontakt med företaget så får dom avgöra... Det är som sagt svårt för oss att säga när vi inte vet exakt vad som är gjort i mjukvaran, och dom flesta av oss har heller ingen erfarenhet av 85x70 som atrakorer :P
Men jag håller nog med Submarine, nya motorn med elektroniskt spjäll borde kunna reglera hastigheten mjukare än dom tidigare med mekaniskt spjäll.
#1443337
Hej,

Jo, har ett superlångt supportärende med dem, och nu sitter vi att det enligt dem sannolikt är fel på vår bil, och då att de skumma felkoderna som de förmedlat tillbaka till mig bär skulden.

Jag är å andra sidan av uppfattningen om att deras mjukvara inte fungerar tillfredställande.
Jag menar att det verkar otroligt att det ska funka så dåligt vid de tillfällen man kommer till en utförsbacke.
Om nu hastighetsspärren är satt till 30km/h, varför börjar varvtalet rycka vid 34km/h och sluta först när hastigheten sjunkit ner under 25-27 km/h?
Jag anser att beteendet är oacceptabelt.

I bilens tidigare liv har den sannolikt aldrig nånsin träffat hastighetsspärren..

Nån som har ett tips på felkodsläsare för one-time use som borde kunna läsa ut de i sammanhanget viktiga delarna.
Helst något jag kan köpa på studs i sthlms-området, då jag vill "spela" över bollen till företaget igen snarast.

Finns det andra där ute som byggt a-traktor av en aut-awd, hur beteer era fordon sig när man kommer i en utförsbacke?

Mvh
Jonas
#1443372
Jag antar att bilen inte hade några felkoder när ni laddade in programvaran så att detta inte är gamla koder? Och den krånglade inte innan? Spjället bytt?

Dice läser väl ut alla felkoder, annars är det såvitt jag förstått lite krångligt med -99/-00 eftersom det var en övergångsperiod. Vol-FCR läser vissa moduler men inte alla. BSRs allra första PPC läser felkoder (nollar dem också om jag inte minns fel). Antar att det inte var hos BSR du handlade med tanke på de ospecifika felkoderna.
#1443383
Förresten... Automat.... Det är inte så jäkla enkelt att det är automaten som inte kan bestämma vilken växel den ska ligga i?

vafförärdetpådetteviset skrev:annars är det såvitt jag förstått lite krångligt med -99/-00 eftersom det var en övergångsperiod.
Både rätt och fel... 99 är mycket riktigt ett övergångsår, men det är väldigt lätt att ta reda på vad man ska ha.
Elektroniskt spjäll = nya styrsystemet = VIDA + DICE
Mekaniskt spjäll och fördelare = gamla systemet = vol-fcr på 20V alt. vol-fcr + hemmabyggd diod-läsare på 10V
#1443388
Du har den nya motorn med elektroniskt spjäll ja. Det där var ju ett synnerligen intressant beteende. Har du gaspedalen nedtryckt även i nedförsbacken? Skiljer beteendet om du släpper gaspedalen i nedförsbackar?

Funderar på om ni kan ha något problem med fordonshastighetssignalen, typ att ni tappar pulser från tandhjulen eller något som gör att ECUn tror att fordonshastigheten är under tillåten maxhastighet och då lägger på moment på drivlinan, och sen hoppar hastigheten upp över gränsvärdet och så stryps motorn direkt, då kan jag tänka mig att det blir ryckigt. Bästa här hade nog varit att koppla upp sig med VIDA till bilen, då kan man även läsa ut t.ex. fordonshastigheten från ECUn live vilket kan underlätta felsökningen.

Ni har inga problem med att ABS går in lite av sig självt utan att hjulen har låst sig när ni bromsar/svänger i låg fart?
#1443457
Lucif3r skrev: tor 29 apr 2021, 20:14 Förresten... Automat.... Det är inte så jäkla enkelt att det är automaten som inte kan bestämma vilken växel den ska ligga i?

vafförärdetpådetteviset skrev:annars är det såvitt jag förstått lite krångligt med -99/-00 eftersom det var en övergångsperiod.
Både rätt och fel... 99 är mycket riktigt ett övergångsår, men det är väldigt lätt att ta reda på vad man ska ha.
Elektroniskt spjäll = nya styrsystemet = VIDA + DICE
Mekaniskt spjäll och fördelare = gamla systemet = vol-fcr på 20V alt. vol-fcr + hemmabyggd diod-läsare på 10V
Nja, det stämmer inte helt på min -00:a iaf :-) Vol-FCR klarar av att läsa ut en hel del av de gamla modulerna. Vet att jag redde ut det där ganska noga en gång men hittar det inte nu. Minns inte på rak arm vilka moduler Vol-FCR klarade av men det var flera som jag tyckte var användbara.

Funderar på styrpgmvaran för automatlådan också, och om även den uppdateras med en konvertering till A-traktor, annars kan det vara där problemet ligger. Eller i adaptionen. Eller i ett vitlappat Magneti Marelli-spjäll som inte börjat ge felkoder än men som inte fungerar perfekt. Kan vara slitet just vid 30, det är en hastighetsgräns som en del ofta får ligga och joddla kring. Egentligen borde alla felkoder nollas, för att se vilka som återkommer, men det kanske redan är gjort?

EDIT:
Hittade ett av mina gamla inlägg och citerar från det: "Har själv testat Vol-FCR i en bärbar PC och den kunde läsa Immobilizer 2/3, VGLA, AW50-42, ECC men inte MOTRONIC 4.4, ABS, INSTRUMENTS. Vad gäller RTI, POWER SEAT LEFT & RIGHT, och ADD Heater 912-D vet jag inte om Vol-FCR kan läsa dem för de saknas på min bil." Jag refererar då till min -00:a med elektroniskt spjäll. Har man funderingar på automaten, tex, kan möjligen Vol-FCR vara ett alternativ isf VIDA och DICE.

En annan grej, säkert skitdum, men: du har farthållaren avslagen antar jag?
/EDIT
Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]