av Jonas108 - ons 28 apr 2021, 16:24
- ons 28 apr 2021, 16:24
#1443182
Hej,
Jag och grabben håller på att konvertera farmors gamla V70 AWD aut -99 till A-traktor.
Efter att ha tillbringat vintern med att fixa till den rent mekaniskt, så har vi nu tagit oss till vad vi trodde den roliga delen..
För att göra detta har vi inhandlat en mjukvara för a-traktor konvertering av ett stort trim företag.
Problematiken vi har fått är att när man med jämn gas rullar i nerförsbacke och hastigheten överskrider 34 km/h så börjar bilen rycka enormt och varvtalet växlar mellan 750-1500 rpm vilket är extrem obehagligt. Det känns som om man trycker gasen i botten med 1-2s mellanrum och det slår i transmissionen.
Beteendet upphör först när hastigheten sjunker ner under 27-25 km/h.
Om man släpper gasen istället när nerförsbacken börjar så kommer samma problematik men då växlar arvtalet mellan 750-900 rpm (vilket inte märks då automaten inte driver). MEN om man då försöker fånga upp bilen INNAN farten sjunkit ner under 27-25 km/h, så startar ryckigheten enlig övre exemplet igen.
Enligt företaget så har ingen annan denna problematik.
Enligt dem har de kunnat läsa ut följande felkoder, kan någon av dessa ha inverkan?:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault
Tacksam för all input, då pappan sitter i en dålig sits.
Motortypen är B5254T
Mvh
Jonas
Jag och grabben håller på att konvertera farmors gamla V70 AWD aut -99 till A-traktor.
Efter att ha tillbringat vintern med att fixa till den rent mekaniskt, så har vi nu tagit oss till vad vi trodde den roliga delen..
För att göra detta har vi inhandlat en mjukvara för a-traktor konvertering av ett stort trim företag.
Problematiken vi har fått är att när man med jämn gas rullar i nerförsbacke och hastigheten överskrider 34 km/h så börjar bilen rycka enormt och varvtalet växlar mellan 750-1500 rpm vilket är extrem obehagligt. Det känns som om man trycker gasen i botten med 1-2s mellanrum och det slår i transmissionen.
Beteendet upphör först när hastigheten sjunker ner under 27-25 km/h.
Om man släpper gasen istället när nerförsbacken börjar så kommer samma problematik men då växlar arvtalet mellan 750-900 rpm (vilket inte märks då automaten inte driver). MEN om man då försöker fånga upp bilen INNAN farten sjunkit ner under 27-25 km/h, så startar ryckigheten enlig övre exemplet igen.
Enligt företaget så har ingen annan denna problematik.
Enligt dem har de kunnat läsa ut följande felkoder, kan någon av dessa ha inverkan?:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault
Tacksam för all input, då pappan sitter i en dålig sits.
Motortypen är B5254T
Mvh
Jonas