Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1381251
Sätt ingen eltejp, ser ju bara ghetto ut. Jag satte 15mm bred Biltema transparant skyddsfilm (en bredd som de nu slutat sälja) som knappt syns, se bild nedan. Måttade att den skulle hamna ca 1-2mm ovanför gummilisten på framrutan och satte sedan masktejpbitar som referens som jag sedan monterade folien emot.

Mitt råd är att köpa en bra 3M-film ifrån typ Waxdog och skär till önskad bredd och montera, snyggt och syns inte om man inte går riktigt nära. https://waxdog.se/for-din-bil/mot-stens ... -mm-tjock/
IMG_6212.JPG
IMG_6212.JPG (209.88 KiB) Visad 1190 gånger
#1442212
Sådan rost utvecklas inte över en natt. Tricket är att titta till bilen lite då och då och åtgärda innan rosten börjar sprida sig.

Volvo säljer lackstift/ lackpennor. Ta en dremmel med ett stålborsthjul och ta bort rosten och lacka över. Jag gjorde det och jag är ganska petig med smådetaljerna och ser lätt repor och märken men jag kan inte se mina lagningar.

Volvo v70 är ingen unik samlarbil (iaf i Sverige) om den inte har extremt låga mil så skit i att lacka om hela taket p.g.a några små fläckar som dels borde ha åtgärdats tidigare och dels kan lagas med enkla medel nu. 6000 kr kan vara bra att ha när en spridare ger upp nästa år ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1472822
@dannesk, Provar biltemas 33-309 nu, köptes igår för annat men tänkte att man kan rova här med, syns inte alls om man inte går nära och vet att det sitter där. Syns alltså inte all så som på bilden :-)
.
IMG_5142.jpg
IMG_5142.jpg (2.15 MiB) Visad 847 gånger
av dannesk
#1472841
@Micce1980, Vart ju perfekt, nu kommer du iaf inte få stenskott där. :)
Som du säger så ser man den inte om man inte går väldigt nära bilen. Biltemas folie håller sig transparant i säkert 3år och sedan kan man byta då den kan blir lite matt men det är ju lätt fixat. Bara att värma den med varmluftspistol så den blir mjuk så släpper den lättare.
av xAx
#1472936
Micce1980 skrev:@dannesk, Provar biltemas 33-309 nu, köptes igår för annat men tänkte att man kan rova här med, syns inte alls om man inte går nära och vet att det sitter där. Syns alltså inte all så som på bilden :-)
Nu måste jag fråga hur du gick tillväga när du klippte till och häftade fast den självhäftande remsan. Av erfarenhet vet jag att det är oerhört krångligt och bökigt att klippa till en så lång självhäftande remsa ...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1472937
@xAx, Helt rätt :-) Kommer faktiskt göra om det idag, klippte på fri hand med en vass sax och lät den skära av och den blev helt ok. Kommer idag att mäta längden, markera med typ en märkpenna på lagom bredd och skära av med saxen. Varför jag gör om det nu redan är för att jag tror att den behövdes formas med värmepistolen då kanten ner mot rutan inte är så lång och den släppt lite på några ställen. Tänker att om man formar och värmer så sätter den sig bättre än att man ska trycka den på plats i en form den inte är i eller vill räta ut sig från.

Rent krasst skulle man säkert kunna höra av sig till en typ vinylfirma och be de om en remsa med ett visst mått, de kar säkert en lite skärmaskin eller liknande
av dannesk
#1473008
xAx skrev:Nu måste jag fråga hur du gick tillväga när du klippte till och häftade fast den självhäftande remsan. Av erfarenhet vet jag att det är oerhört krångligt och bökigt att klippa till en så lång självhäftande remsa ...
Jag skar till bredden genom att lägga ut folien på en plyfaskiva och fixera den med maskeringstejp. Sedan markerade jag bredden 15mm på ett antal ställen på längden och använde en 1m linjal och skar till bredden med en vass mattkniv. Iiom att folien är längre än linjalen så behövdes uppmärkning så jag kunde flytta den, bredden vart rätt exakt 15mm på hela längden på så sätt.

Sedan mätte jag hur långt upp på taket jag behövde sätta folien för att få en 1-2mm glipa mellan den svarta gummilisten på rutan och folien och satte maskeringstejp på taket som riktmärken när man sätter folien. När man sedan satt folien över hela takets längd så smeker man ner folien runt den rundade kanten och den kommer inte lägga sig på gummilisten och få bra vidhäftning. Håller man på ute och det är lite kallare så bör man använda varmluftspistol så folien blir mjuk och vill forma sig runt kanten, jag gjorde det ute på sommaren när det var typ 25grader,
Den ofolierade springan mellan list och folie kommer vara helt skyddad av rutan och kommer inte kunna få stenskott iom att den sitter långt ner. Tittar du på nedan bild där jag förstorat så ser du glipan som behövs för att inte folien ska läggas sig på gummilisten och skissat hur jag satte maskeringstejpen.
Bilagor
Folie.jpg
Folie.jpg (65.17 KiB) Visad 763 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1473096
Också ett bra sätt :)

Satte den maskinskurna delen uppåt då densyns mest och min mot rutan

Jag satte den någon millimeter ovanför den svarta rutlisten. Först så drog jag av lite ev den film som skyddar tejpen på skyddsfilmen, var noga med att inte röra på klistret här för här fick jag märken på den förra gången jag monterade. Min list skar jag 14mm.

Satte den som ovan någon millimeter ovanför gummilisten hela vägen.

Värmde försiktigt i mitten och började vika in skyddsfilmen nedifrån och upp hela vägen ut mot en sida och sedan från mitten igen ut mot andra sidan. Använde mig av en skrapa som var filtbeklädd på ena sidan som legat sedan ett insynsskydd monterades för länge sedan.

.
filtskrapa.jpg
filtskrapa.jpg (14.63 KiB) Visad 732 gånger
Värmde sedan hela skyddsfilen igen

Kanterna rundades av innan montering med, hoppas det ska göra att den sitter så bra den kan och inte riskera lossna vid kanten när man tvättar eller liknande. Kanten syns egentligen inte alls och hela listen syns inte om man ej går nära och tittar efter den
.
IMG_5165.jpg
IMG_5165.jpg (2.28 MiB) Visad 732 gånger

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]