Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hein
#919561
Hej,
jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av att "renovera" d.v.s öppnar en låskista och smörjer upp/byta komponenter i den, och i så fall kan delar med sig av sina erfarenheter. Min höger bakdörr låser sig inte alltid med en knapptryckning på fjärren utan ibland behöver jag trycka ytterligare en gång för att få kvitterings blink från bilen.
Tack, A
Användarvisningsbild
av LeifA
#920564
Köpte beg till min,inte så dyrt och problemet borta.
av Hein
#921182
xerent skrev:Felet sitter i centrallåsmotorn. Här är en guide hur du byter den. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111125

Någon hade också enligt utsago öppnat kistan och bytt/spänt en fjäder i den, som var hela problemet. Men en beskrivning på det med bilder har vi tyvärr inte.
Det är ett forum när det är som bäst. Vilken fantastiskt beskrivning av bytet! Centrallåsmotor eller Låskista som jag skrev är just det som strular på min bil. Det jag undrade från början var om nån hade tagit sig tid och öppnat själva enheten och kunnat "fixar den" i stället för bara ett byte?
Landar ju på 500,- + frakt i.a.f via bildelsbasen.
//A
Användarvisningsbild
av Alucinor
#921232
Hein skrev:Vilken fantastiskt beskrivning av bytet!
Tackar ödmjukast! Glad att min guide kommer till nytta! :)
av curry
#921398
Jo det var en bra guide! Men har ni provat smörja först? Kan säkert bli lite olika fel på kistorna, mina båda högerdörrar ville inte låsa ibland. Fick trycka ner knappen manuellt. Låsa upp var aldrig ngt problem, det här pågick i några månader i vårvintras.

Jag lossade övre inre skruven som håller kistan, och sprutade in lite goja och vips så har det funkat tills för ngn månad sen då fick jag upprepa. Detta är ju ett slags försäljningsfix, inte varaktigt men det är gjort på 5 minuter. Jag använde en löddrande grönaktig smörja på spray från Evinrude pn 775621' köpte på Bobergs finns säkert i båtaffärer över hela landet. Frestas inte använda ngt av typ wd40, 5-56, Bernerspray e dyl! Vi får väl se hur varaktigt det blir nu när det blir kallare. Sen har plastskoningen till själva låsknappen en förmåga att vrida sig och knipa om knappen så den går tungt märkte jag också. Har ni samma symptom som jag så ta och prova, finns inte så mycket att förlora om ni iallafall funderar på att byta kista?
av Hein
#921504
Strålande!
testade i går kväll med lite smörja och det funkar nu. Kommer att tar loss låskistan i julledigheten i.a.f och försöka tar reda på vad som är den egentliga boven i dramat. Hittar jag nåt vettigt så delar jag med mig här.
//A
av Metod
#1442125
curry skrev: mån 24 nov 2014, 19:00 Jo det var en bra guide! Men har ni provat smörja först? Kan säkert bli lite olika fel på kistorna, mina båda högerdörrar ville inte låsa ibland. Fick trycka ner knappen manuellt. Låsa upp var aldrig ngt problem, det här pågick i några månader i vårvintras.

Jag lossade övre inre skruven som håller kistan, och sprutade in lite goja och vips så har det funkat tills för ngn månad sen då fick jag upprepa. Detta är ju ett slags försäljningsfix, inte varaktigt men det är gjort på 5 minuter. Jag använde en löddrande grönaktig smörja på spray från Evinrude pn 775621' köpte på Bobergs finns säkert i båtaffärer över hela landet. Frestas inte använda ngt av typ wd40, 5-56, Bernerspray e dyl! Vi får väl se hur varaktigt det blir nu när det blir kallare. Sen har plastskoningen till själva låsknappen en förmåga att vrida sig och knipa om knappen så den går tungt märkte jag också. Har ni samma symptom som jag så ta och prova, finns inte så mycket att förlora om ni iallafall funderar på att byta kista?
Vad/vart lossade du för att komma åt och smörja det hela?
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]