Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anders1982
#1441001
Satt och funderade på en mutter knackare mutterdragare ja kärt barn har många namn.

Fått erbjudande om att köpa en
Hilti siw 22a som är ca 8år gammal med 2 batterier och laddare för 2000kr.
Men har även kolla på nya knackare.

Vad säger ni är det värt att köpa en gammal hilti för detta pris?
(Den är ärlig papper finnes från klaravik auktion) .

(Byter hjul 2 bilar sommar och vinter.
Sen blir det lite hobby skruvande .
Ex som är på G är byte av fjäderben fram. )
Användarvisningsbild
av MartinS
#1441007
Jag har en snarlik (kanske till och med likadan) Hilti. Den är ganska klumpig och har inte samma tryck som min tryckluftsdriva. Jag använder Hiltin mycket sällan...

För en så pass gammal maskin (och batterier?) tycker jag det är dyrt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441013
Även en svag mutterdragare förenklar arbetet. Lossa alla muttrar/skruvar med ett ordentligt draghandtag innan bilen hissas upp, och dra fast med moment när bilen är nere igen. Så funkar det även med en billigare modell. Jag har tryckluft så jag har inte dessa problem, men det händer ändå då och då att man får lossa en och annan "manuellt". Priset har jag ingen åsikt om, men bra grejer kostar.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#1441115
Lucif3r skrev:Skulle hellre satsa på nytt för dom pengarna... T ex Ryobi's 400nm dragare, eller gå upp på milwaukee's platform.
För riktigt tunga bultar så är det luftdrivet som gäller, imo.
Jag kör Ryobi 400nm och den har funkat till allt jag använder den till utan problem
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441179
frippe64 skrev:*video*
Nu kollade jag visserligen inte på hela videon, men av det jag såg, så tycker jag han ger en väldigt skev bild av ryobin... Han använder ju för tusan ett 2Ah batteri, med ett sånt tappar man typ 1/3e av kraften som finns i dragaren jämnfört med ett 4Ah.
Sen är ju faktiskt hjulbultar ett väldigt dåligt test överlag, speciellt när man lossar och handdrar dom hela tiden. Hjulbultar är ju jävliga efter dom suttit på ett halvår, och blivit dragna av däckverkstaden med deras luftdrivna överdrivna knackare - inte när man lossar och handdrar dom....

Jimmy Svensson skrev:Jag kör Ryobi 400nm och den har funkat till allt jag använder den till utan problem
Yep, samma här. Det jag kan tänka mig att den inte orkar är typ vevaxelbultar och liknande elände... Men jag har iofs aldrig provat... än... :-D
Jag väntar dock fortfarande på att ryobi ska behaga släppa den nya 3/8" HP compact-knackaren i EU... Men dom verkar ta god tid på sig... :bored:
av glock40sw
#1441185
Ah- värdet har ingenting att göra med vridmomenten eller kraften, endast hur många bultar man kan skruva med en laddning. Har använt 2Ah batteriet under många år och fördelar är lättare och smidigare maskin. Jag har ju flera 4 och 5Ah batterier att välja på hemma.
För övrigt bytte jag Ryobin till en Milwaukee för några år sedan. Anledningen var mindre och lite starkare maskin.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]