Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krelb
#1441063
Men nu har jag rivit ut allt, gjort rent där jag kommer åt osv. Men nu är stora frågan, det är lite glapp i turbon. Känner jag på kompressorhjulet är det pyttelite glapp i sidled, känner inte av något axellångt. Håller jag i axeln så har jag mer glapp, fortfarande känner jag typ inget axiellt glapp. Men jag har aldrig mekat turbo förut så jag vet ju inte vad som är ok och vad som är dåligt.
Det är mycket olja inne i turbon dock
av Krelb
#1441088
Nu är vevhusventilationen färdig, bilen ryker betydligt mindre nu.
Lär ju ryka ett tag till då jag inte tog ner intercooler o.s.v. för att göra rent. Så jag har ju en del att bränna ur gissar jag.

Sen kom Lambda-lampan, inte så förvånande dock med tanke på att den sotade en del senaste vändan när det var mycket olja. Går den bort av sig själv om det ordnar sig eller måste den återställas? Tänker att jag kör ett tag och ser, annars får jag plocka ner sonden och göra rent
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441178
"lambda-lampan" säger bara att det är något fel på luft/bränsleblandningen. Behöver inte ha ett dugg med själva sonden att göra.
Eftersom du mekat med vevhusventen så låter det ju inte allt för långsökt att du missat en vakuumslang(t ex, gaveln på insuget) så den nu drar massa tjuvluft.
av Krelb
#1441194
Nä det vet jag. Har kollat alla slangar och inte hittat någon som missats. Den på gaveln höll jag på att missa, jäklar vad pillig den var när insuget var fastskruvat. Då fick jag ta loss övre slangen som jag var nöjd att jag slapp tidigare.

Men det jag tänker är att när jag körde den dit jag skulle skruva så rök den _Mycket_ och sotade. Så jag tänkte köra lite för motorn går bra, och sen se om den går att återställa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441388
Precis, du behöver allt läsa ut koden och se exakt vad den gnäller på.. Främst om den anser att den går magert eller fett, men det kan likagärna vara något helt annat såsom förvärmning, effektiveten av katten(som bakre sonden mäter) osv osv
av Krelb
#1441469
Jo, jag har dock ingen läsare som klarar protokollet från Volvon. Så jag kör lite gammal hederlig felsökning först. Så därav tanken ifall den återställer sig själv när felet försvinner eller om den måste släckas.

Det jag vet är att innan bytet så sotade och rykte den mycket när jag körde till mekplatsen, och jag körde inte så pass att jag fick upp temp i avgassystemet att bränna av sotet.
Hittills har jag kollar alla slangar och anslutningar, hittar inget vacuumläckage även med startgas runt slangkopplingarna.
Inget utslag när jag sprayar nära insugstätningen, så den verkar inte heller vara någon bov.
Luftmassemätaren ser ren ut, kontakterna ser fräscha ut.

Hittat en kontakt till spjällhuset som gick att trycka in lite mer, så den kan ha varit boven om lampan slocknar.

Det leder mig till nästa fråga!
Vad för OBD2 läsare är rimlig att skaffa som klarar V70'ns protokoll?
Det bör räcka med att kunna läsa och släcka felkoder samt kunna släcka servicelampa.
Kan tilläggas att jag inte har en laptop, så lösningar med kabel och dator går bort. Vill ha en enhet, alternativt om man kan koppla upp till telefon/surfplatta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]