Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av westlund
#1440941
Hej alla goa filurer. Jag skulle starta min bil idag. Först gick allt bra, men det var bara i några sekunder. Därefter vägrade bilen att starta. Jag tog loss alla stift och konstaterade att de var dyngsura. Torkade rent dem och stoppade tillbaks och voila, bilen startade utan problem. Sen stängde jag av bilen efter ett tag och startade utan problem, detta fortsatte kanske 3 gånger. Sen händer samma sak igen och jag gör samma sak som förut, dvs plocka bort stift kolla om de är sura, vilket endast ett. Stoppade tillbaks och motorn går bara på starten.. tänder inte alls, soppa kommer fram, det känns. Helt plötsligt när jag försöker se om jag får gnista får jag det.. Men endast några få sekunder... och sen dess finns det ingen gnista. Har mätt upp vevaxelgivaren till 174 ohm, vilket jag har tolkat som ett okej värde. Plockade även loss fördelarlocket och gjorde rent och såg att rotorn var blöt, så jag torkade rent den, men det hjälpte inte...
av Ulf965
#1440979
Du verkar ju ha lite problem med tändningen. Kan vara läge för byte av fördelarlock, rotor och tändkablar. Det skall ju inte vara blött i fördelaren. Om det var olja som var det blöta kan det vara lärorikt att titta på denna video:
av westlund
#1440982
Bytte fördelarlock och rotor när jag renoverade toppen i somras och även tändkablar, dock förra vintern, men det borde hålla mer än ett år tycker jag... Bilen har ju förvisso stått nu sen i slutet på oktober, men jag har startat den några gånger och den har hoppat igång så fint, blir störd på detta...
av westlund
#1441095
Såg en annan tråd där någon beskrev hur man skulle mäta på tändspolen, på kontakt b i det vita kontaktstycke så hade jag 0 ohm, även på det svarta med två stift på kontakt a hade jag 0 ohm, hade tändningström på stift a i det vita kontaktstycket både vid tändning och start. Enligt han, tror han hette Jocke nånting, så är det själva tändspolen som är trasig, så ska beställa en bättre begagnad idag
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441129
Är det Bendiix Rex tändsystem du har är det tyvärr vanligt att tändspolen "krånglar" Betydligt vanligare än det vanligare Bosch EZK
av westlund
#1441176
Ja, det är ju tyvärr det... Men sålänge jag har haft bilen har den aldrig krånglat motormässigt, trots vad alla sagt till mig :). Beställde iaf en bättre begagnad tändspole idag, hoppas den kommer innan fredag.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]