Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440812
Hejsan, jag har ett missljud som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det kommer från, är det någon av er som kan identifiera det eller haft samma fel? Eller kanske lite felsökningstips, allt uppskattas.

Detta missljud låter endast när bilen är kall, i växel, och jag trycker eller släpper på gaspedalen.

Ljudet brukar försvinna efter någon kilometer.

Allt låter bra när bilen är stilla, allt låter bra om jag kör med en jämn hastighet och allt låter bra efter att bilen har kommit lite närmare sin arbetstemperatur.

Filmade en video för ett tag sedan där man hör ljudet ganska bra, jag är i ettans växel och trycker och släpper på gasen ofta i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=Ae_yUBzeVkI
#1440932
Jag har provat att byta övre motorfästet och det som sitter på växellådan (båda var helt slut) men för detta ljud blev det ingen skillnad, lite mindre vibrationer bara.
Det skumma är ju att ljudet helt försvinner efter jag hört en stund, det som jag tycker låter rimligast är om det är något lager/led som har gammalt fett som börjar verka sen när bilen kommer upp i temperatur, så jag tror inte det är ett motorfäste, men kan ha fel.
#1440992
Sitter även hydraulfäste/"stor gummipuck" på framsidan av motorn.

Det hör dock till ovanligheterna att dom går sönder.
Det är mycket riktigt dom som tar upp vikten av motorn, övre fästet och växellådsfästet förhindrar att motorn vrider på sig fram/bakåt, det högra ser till att motorn inte vickar i sidled.
Det högra är det viktigaste att det är fräsht tycker jag, då följdproblem av ett kasst sådant kan bli onödigt dyrt. Brytningen på drivaxlarna blir helt fel och i värsta fall skrotar man dom.
#1441149
Lucif3r skrev:Sitter även hydraulfäste/"stor gummipuck" på framsidan av motorn.

Det hör dock till ovanligheterna att dom går sönder.
Ponera att nån av dom är halv kass tror du ljudet skulle kunna försvinna eft en stund då?.
Ren spekulering från min sida bara.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]