Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maacken
#1428490
Hej,
Jag har precis köpt en V90 D3 Business Advanced 2017 MY18, 7960 mil, som ska bli familjens nya kärra.
Bilen är Volvo Select, så 2 års "nybilsgaranti" ingår. Bilen har gått som leasing bil tidigare och servad enligt Volvos rekommendationer. ÅF erbjuder ett service avtal för 310kr/månad i 3 år, men den har vi inte beslutat oss om vi ska ta än.

Detta ingår i avtalet:
"Serviceavtalet omfattar Orginal Service enligt tillverkarens rekommendationer (inkluderar arbete, olja, filter samt intervalltillägg som t.ex. utbyte av tändstift och drivrem"

Tre servicetillfällen över avtalade 3 år:
1. Volvo orginalservice, underhåll
2. Volvo orginalservice, Bas
- Luftfilter, motor byte
- Bränslefilter byte
3. Volvo orginalservice, underhåll

Bör jag välja till serviceavtalet?

/Marcus
av least
#1428497
310 kr är 3720 kr per år.
Vad kostar servicen per år om du betalar själv, efter utförd service?

Spontant skulle jag tro att du tjänar några kronor på att binda upp dig på ett avtal.
Se dock till att du inte ska behöva betala extra för utförda mjukvaruuppdateringar i samband med service!
av maacken
#1428505
@least, Det vet jag inte, kan inte söka på min ÅF hemsidan. Jag antar att det är för att bilen fortfarande står på dem, leverans om 2 veckor. Jag har inte mycket erfarenhet, men vad skulle du säga mellan tummen och pekfingret?
Bra punkt, enligt ÅF:
"I samband med service kan du välja göra ett kostnadstillägg för uppdatering av mjukvaran. Det är ett förmånligt erbjudande som bidrar till att öka din driftsäkerhet och komfort." Det verkar inte ingå?

@Lockis, 2000 mil
av Lockis
#1428507
maacken skrev:@least, Det vet jag inte, kan inte söka på min ÅF hemsidan. Jag antar att det är för att bilen fortfarande står på dem, leverans om 2 veckor. Jag har inte mycket erfarenhet, men vad skulle du säga mellan tummen och pekfingret?
Bra punkt, enligt ÅF:
"I samband med service kan du välja göra ett kostnadstillägg för uppdatering av mjukvaran. Det är ett förmånligt erbjudande som bidrar till att öka din driftsäkerhet och komfort." Det verkar inte ingå?

@Lockis, 2000 mil
Har för mig att det bara är uppgradering av mjukvara varannan service. Men går att köpa till.

2000 mil innebär att din bil kommer ha gått 4000 mil vid service 3 så ~12000 mil. Det innebär att du inte har någon större service? Typ kamrem eller liknande.
Låter dyrt då.
Min V60 med 3500 mil om året betalade jag 319:-/mån.

Tror du tjänar på att ta och lägga undan motsvarande summa på ett konto och betala vid service istället. Då slipper du ju dessutom oroa dig för att köra mer än 2000 mil om året och åka på en baksmälla gällande kostnaden för service.
av maacken
#1428565
Lockis skrev:
maacken skrev:@least, Det vet jag inte, kan inte söka på min ÅF hemsidan. Jag antar att det är för att bilen fortfarande står på dem, leverans om 2 veckor. Jag har inte mycket erfarenhet, men vad skulle du säga mellan tummen och pekfingret?
Bra punkt, enligt ÅF:
"I samband med service kan du välja göra ett kostnadstillägg för uppdatering av mjukvaran. Det är ett förmånligt erbjudande som bidrar till att öka din driftsäkerhet och komfort." Det verkar inte ingå?

@Lockis, 2000 mil
Har för mig att det bara är uppgradering av mjukvara varannan service. Men går att köpa till.

2000 mil innebär att din bil kommer ha gått 4000 mil vid service 3 så ~12000 mil. Det innebär att du inte har någon större service? Typ kamrem eller liknande.
Låter dyrt då.
Min V60 med 3500 mil om året betalade jag 319:-/mån.

Tror du tjänar på att ta och lägga undan motsvarande summa på ett konto och betala vid service istället. Då slipper du ju dessutom oroa dig för att köra mer än 2000 mil om året och åka på en baksmälla gällande kostnaden för service.
Kollade serviceintervall på kamrem 15 000 mil eller 10 år (enligt bilberoende.se), så det kommer inte inträffa.
Jag ska snacka med säljaren igen, och fråga lite mer om uppdatering av mjukvara.
Fick höra att tar man avtalet så drabbas man inte av prishöjningarna på service, som de går nästan varje år. Jag får ta mig en funderare.

Tack för svar Lockis :)
av Lockis
#1428569
maacken skrev:Kollade serviceintervall på kamrem 15 000 mil eller 10 år (enligt bilberoende.se), så det kommer inte inträffa.
Jag ska snacka med säljaren igen, och fråga lite mer om uppdatering av mjukvara.
Fick höra att tar man avtalet så drabbas man inte av prishöjningarna på service, som de går nästan varje år. Jag får ta mig en funderare.

Tack för svar Lockis :)
Stämmer, du får ingen prishöjning pga index eller liknande. Det enda som påverkar ditt pris är om du inte håller dig till körsträckan. En annan tanke är att du binder dig i 3 år. Du kan bli skyldig att betala om du säljer bilen vid fel tidpunkt men kommer aldrig få pengar åter om du säljer bilen. Så det finns en del aspekter att tänka på.
av maacken
#1428572
Lockis skrev:Stämmer, du får ingen prishöjning pga index eller liknande. Det enda som påverkar ditt pris är om du inte håller dig till körsträckan. En annan tanke är att du binder dig i 3 år. Du kan bli skyldig att betala om du säljer bilen vid fel tidpunkt men kommer aldrig få pengar åter om du säljer bilen. Så det finns en del aspekter att tänka på.
Vi kör strax över 1500 mil per år och planen är att vi ska ha den i minst 5 år.
Det är väl som med alla paket de försöker sälja till, man klarar sig utan dem, men betalar man lite extra så får man en trygghet. Vi kör Audi A4 från 2014 idag, och den har vi klarat oss bra med trots inget serviceavtal.
#1441082
Köpte precis ut min V90 my18 från företagslease. Offert jag fick på serviceavtal i 3år à 2000mil/år på Bilia i Solna var 507:-
Du fick ju ett bra pris jmf med mig - vilken åf fick du den?
IMG_1796.jpg
IMG_1796.jpg (42.22 KiB) Visad 2184 gånger

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]