- mån 15 mar 2021, 12:52
#1435900
Slangen 1 är sannolikt den till MAP sensorn ovanpå kylaren. Utan den, är det inte optimalt.
Kan vara bidragande orsak.
Slangen 2 går till en termoventil i luftfilterburken. När den öppnar/stänger så regleras luften via vakuumatyrt spjäll antingen direkt framifrån eller via förvärmning på avgasgrenröret.
Även detta bör fungera för optimalt, men hög CO, vete tusan om den orsakar.
Hög HC kan du få av tveksamt servad med motorolja också.
Service olja och stift se över ALLA vakuumslangar och prova igen.
Kanske busköra lite innan. (Högre varv och belastning. Hastigheten kvittar, så håll farten)
Tyvärr kan den lite låga Lamdavärdet indikera dålig kat.
Kan vara bidragande orsak.
Slangen 2 går till en termoventil i luftfilterburken. När den öppnar/stänger så regleras luften via vakuumatyrt spjäll antingen direkt framifrån eller via förvärmning på avgasgrenröret.
Även detta bör fungera för optimalt, men hög CO, vete tusan om den orsakar.
Hög HC kan du få av tveksamt servad med motorolja också.
Service olja och stift se över ALLA vakuumslangar och prova igen.
Kanske busköra lite innan. (Högre varv och belastning. Hastigheten kvittar, så håll farten)
Tyvärr kan den lite låga Lamdavärdet indikera dålig kat.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.