Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av AndJon
#1441090
Hej. Min V60 -18 har problem med att det läcker in vatten i kupén. Verkstaden har konstaterat att det läcker genom torpedväggen och identifierat att det sker vid kopplingscylindern. Kanske är det en packning som är dålig. De ska prova att byta den.

Min fråga gäller: även om nybilsgarantin löpte ut för tre månader sedan, bör man inte kunna hävda att ett sådant problem ska kunna åtgärdas på någon form av garanti? Problemet har ju förmodligen uppstått innan de tre åren passerat, med tanke på hur mycket vatten som hunnit komma in i kupén. Problemet upptäcktes dock inte förrän jag lyfte bort gummimattorna för att dammsuga och såg att det var genomblött på golvet bakom förarsätet. Kan jag hävda att Volvo/verkstaden bör ta kostnaden eller i alla fall en del av den, då detta problem inte borde kunna förväntas på en tre år gammal bil?
Användarvisningsbild
av epostaren
#1441094
Man ska alltid reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Om felet upptäcktes efter att garanti eller reklamationsrätten har gått ut, så behöver säljaren inte bekosta felen. Vad man kan göra är att kolla om dom kan ta detta på Goodwill, och ibland funkar det och ibland inte. Hoppas att det fixar sig för dig.
av AndJon
#1441192
Tack för ditt svar! Då borde jag ha gått igenom bilen noggrant innan de tre åren löpt ut ... Tycker ändå att ett sådant fel inte ska kunna förväntas på en bil som bara är drygt tre år. Jag får fråga verkstaden vad de säger om det. Kanske kan vi nå någon kompromiss, kostnaden verkar kunna landa på mellan 4-7000. Ha det bra!
av Malmstroem
#1441219
Nybilsgarantin är två år på en Volvo såld i Sverige.

Konsumentköplagen ger dig reklamationsrätt i tre år. Om du köpt bilen privat så brukar rätt mycket gå att fixa med hjälp av reklamationsrätten.

Är bilen äldre än tre år är du utelämnad till eventuell goodwill. Det är ingenting som du kan räkna med, men det skadar inte att fråga. Var glad att det inte ser ut att bli så dyrt. Det finns också en möjlighet att ta skadan på bilförsäkringen. Beroende på vilken försäkring och självrisk du har så kan det bli billigare.
av AndJon
#1441232
Okej! Då har jag blandat ihop det lite gällande vad som är reklamationsrätt och nybilsgaranti. Ganska snålt med bara två års nybilsgaranti men så är det :-). Jag köper ny bil just för att slippa problem under några år ... Vi får se vad de säger om det och tack för tipset om att eventuellt kunna ta det på försäkringen.
av Malmstroem
#1441235
Ja, Volvos garanti i Sverige är inte lång. Den följer vad andra "premiumbilar" erbjuder. Audi, BMW och Mercedes har samma två år...

Tur att konsumentköplagen finns. Den brukar hjälpa med rätt mycket de första tre åren.

Intressant är att Volvos har 4 years/50,000 miles garanti i USA. :-/
Användarvisningsbild
av MartinS
#1441245
Tyvärr lär inte vattenläckage vara något som täcks av någon försäkring.
av Malmstroem
#1441247
Det blir något av en tolkningsfråga om det täcks. Länken nedan innehåller vad som täcks av maskinskada respektive vagnskada hos Volvia. Det kan variera -- men jag skulle i alla fall ta upp det med respektive försäkringsbolag på en helförsäkrad bil. Det är inte säkert att det hjälper. I slutändan kan det bli billigare/enklare att betala själv.

https://www.volvia.se/globalassets/doku ... illkor.pdf
av AndJon
#1441489
Tack för alla tips! Jag hade verkligen tur i oturen. Det visade sig vara något fel med tätmassa som enligt verkstaden måste ha varit ett fel sen bilen var ny. De hade tagit bilder och kontaktat Volvo om det och Volvo tog hela kostnaden. Jag behövde inte ens diskutera med dem. Riktigt skönt!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]