Allt beror lite på handlare och det finns lite olika alternativ.
Anledningen till varför det är så "svårt" är för att allt styrs via canbus och inte via klassisk "tändtråd" som man skarvade in sig på. Detta slutade runt 2018 om jag inte missminner mig. Det är iofs irrelevant för dig! :)
Men hur som helst har jag hittat två alternativ.
1. Programmera in detta i bilen genom en mjukvara som volvo har och heter något i stil med " Auxlight police ap(VO 31493717)". Denna lösning öppnar en reläfunktion i bilen och inkoppling hade varit relativt enkelt. Här hade jag lite äventyr där två ÅF helt vägrade att lösa detta och det skulle kosta allt från 3000kr och uppåt. Jag fick dock tag på Bilmånsson i Hörby som lovade att hjälpa till och det gjorde man! Men teknikern stötte på problem då han försökte lägga in denna i min därvarande 2020 V90CC för att mjukvaran ska gå in. Den kräver nämligen, av vad jag förstod, att bilen är satt som just polisbil hos volvo dvs ett register. Skall inte blandas ihop med vägverkets osv utan endast internt. Teknikern gjorde vad han kunde men man vägrade att ställa över min bil på det och fick ge upp. Dock ROStill bilmånsson! (samt RIS till volvo i Malmö i vanlig ordning.....)
2. Nu fick jag hitta en annan lösning och den kom genom ett extra relä som sätts på canbus. Det jag köpte var ett relä från Modernum DIGITAL LIGHTNING 1200 (
https://modernum.se/produkter/extraljus ... lightning/). Detta lödde jag sedan in på canbus kablaget bakom vänster framhjul. Går så klart att tjuva sig in men det rekommenderar jag aldrig faktiskt. Detta synkar sedan med bilens system och det fungerade hur bra som helst med en extraljusramp! (Inkl automatiska systemen).
Jag vet inte hur andra lyckats fått in detta men det verkar skilja sig något oerhört över landet. Fördelen med alternativ 1 är att du får en knapp i displayen för att stänga av men som sagt fick jag ingen som helst hjälp med detta från volvo. Det var helt omöjligt enligt alla ÅF....
Men jag saknade aldrig denna knapp helt ärligt. Systemet sköter sig själv tycker jag. Vid t ex kraftig dimma eller snöfall går det inte att köra med helljus oavsett ramp eller ej.
Kan inte hjälpa med backlampor men principen är säkert densamma.