Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441017
mattish skrev:Ser flera stycken V90 med extraljus.
Jag har beställt en ny V90CC och säljaren säger att de får inte montera varken extraljus eller extra backljus på min bil. Jag har fått svaret från verkstaden. Kan det verkligen stämma?
Jag har fått både extra ljus och extra backlampor monterat vi köp av ny bil

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#1441035
Allt beror lite på handlare och det finns lite olika alternativ.

Anledningen till varför det är så "svårt" är för att allt styrs via canbus och inte via klassisk "tändtråd" som man skarvade in sig på. Detta slutade runt 2018 om jag inte missminner mig. Det är iofs irrelevant för dig! :)

Men hur som helst har jag hittat två alternativ.
1. Programmera in detta i bilen genom en mjukvara som volvo har och heter något i stil med " Auxlight police ap(VO 31493717)". Denna lösning öppnar en reläfunktion i bilen och inkoppling hade varit relativt enkelt. Här hade jag lite äventyr där två ÅF helt vägrade att lösa detta och det skulle kosta allt från 3000kr och uppåt. Jag fick dock tag på Bilmånsson i Hörby som lovade att hjälpa till och det gjorde man! Men teknikern stötte på problem då han försökte lägga in denna i min därvarande 2020 V90CC för att mjukvaran ska gå in. Den kräver nämligen, av vad jag förstod, att bilen är satt som just polisbil hos volvo dvs ett register. Skall inte blandas ihop med vägverkets osv utan endast internt. Teknikern gjorde vad han kunde men man vägrade att ställa över min bil på det och fick ge upp. Dock ROStill bilmånsson! (samt RIS till volvo i Malmö i vanlig ordning.....)

2. Nu fick jag hitta en annan lösning och den kom genom ett extra relä som sätts på canbus. Det jag köpte var ett relä från Modernum DIGITAL LIGHTNING 1200 (https://modernum.se/produkter/extraljus ... lightning/). Detta lödde jag sedan in på canbus kablaget bakom vänster framhjul. Går så klart att tjuva sig in men det rekommenderar jag aldrig faktiskt. Detta synkar sedan med bilens system och det fungerade hur bra som helst med en extraljusramp! (Inkl automatiska systemen).

Jag vet inte hur andra lyckats fått in detta men det verkar skilja sig något oerhört över landet. Fördelen med alternativ 1 är att du får en knapp i displayen för att stänga av men som sagt fick jag ingen som helst hjälp med detta från volvo. Det var helt omöjligt enligt alla ÅF....

Men jag saknade aldrig denna knapp helt ärligt. Systemet sköter sig själv tycker jag. Vid t ex kraftig dimma eller snöfall går det inte att köra med helljus oavsett ramp eller ej.

Kan inte hjälpa med backlampor men principen är säkert densamma.
#1441041
mattish skrev: tis 13 apr 2021, 23:57 Ser flera stycken V90 med extraljus.
Jag har beställt en ny V90CC och säljaren säger att de får inte montera varken extraljus eller extra backljus på min bil. Jag har fått svaret från verkstaden. Kan det verkligen stämma?
Som sagt, nej...: https://www.bilia.se/biltillbehor/saker ... UNTRY;2021
#1441353
Med andra ord så är det inte lönt att arbeta vidare på. Statlig bil, men misstänker svårt att få polisstatus på den ändå. :party:
Till backljusena borde man kunna ta ström från dragkroken, men det får väl också va...
#1441443
Ilduce77 skrev: fre 16 apr 2021, 10:29 Jag har för mig att volvo sagt att de inte monterar på årsmodeller My17 och tidigare..

My18 och framåt funkar... Har jag för mig att jag läst...
Bilia säljer, som jag länkade till, ramp inkl. montering till exempelvis V90CC MY21.
Vet inte vilka ÅF som säger att de inte vill montera, låter mycket märkligt.
#1482307
2. Nu fick jag hitta en annan lösning och den kom genom ett extra relä som sätts på canbus. Det jag köpte var ett relä från Modernum DIGITAL LIGHTNING 1200 (https://modernum.se/produkter/extraljus ... lightning/). Detta lödde jag sedan in på canbus kablaget bakom vänster framhjul. Går så klart att tjuva sig in men det rekommenderar jag aldrig faktiskt. Detta synkar sedan med bilens system och det fungerade hur bra som helst med en extraljusramp! (Inkl automatiska systemen).

Vart exakt hittade du kablaget bakom vänster framhjul, jag hittar bara detta kablage med kontakt.
Bilagor
kontakt.jpg
kontakt.jpg (70.56 KiB) Visad 797 gånger
#1505595
Johaned skrev:2. Nu fick jag hitta en annan lösning och den kom genom ett extra relä som sätts på canbus. Det jag köpte var ett relä från Modernum DIGITAL LIGHTNING 1200 (https://modernum.se/produkter/extraljus ... lightning/). Detta lödde jag sedan in på canbus kablaget bakom vänster framhjul. Går så klart att tjuva sig in men det rekommenderar jag aldrig faktiskt. Detta synkar sedan med bilens system och det fungerade hur bra som helst med en extraljusramp! (Inkl automatiska systemen).

Vart exakt hittade du kablaget bakom vänster framhjul, jag hittar bara detta kablage med kontakt.
Detta körde även jag med. Enkelt att montera.

Jag monterade ur detta så bilen skulle tillbaka. Har ett Modernum digital lightning 1150 (googla vid intresse) till försäljning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]