Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1441015
liow skrev: ons 14 apr 2021, 09:19 Hej alla,

Tack för all hjälp! Det slutade med att jag köpte en ny V60 CC B5 bensin MY 2021. En av de sista kvarvarande kampanjbilarna hos Bilia verkar det som. Bra utrusning, i princip allt jag ville ha. Så tack för alla råd!

En annan fråga, Bilia kommer säkert försöka sälja på mig Volviaförsäkring och serviceavtal. Jag har tänkt ta halvförsäkringen hos Trygghansa, det ser ut att vara lite billigare. Eller missar jag något viktigt? Gällande serviceavtal, jag hatar egentligen att binda upp mig på grejer, men kan det vara en fördel med avtal kontra att betala för servicen när det är dags? Jag bor i Stockholmsområdet och har inget emot att ringa runt för att jämföra priser..
Om du har ett billån från bilia/volvofinans får man 10% rabatt på försäkringen via volvia och även liiiite bättre pris på serviceavtalet.
Men i mitt fall så var försäkringen ändå halva priset hos annat bolag så jag valde bort Volvia. Tog dock serviceavtal för att det är smidigt och rätt billigt första 3 åren.
av liow
#1441028
Jag har ingen finansiering så den rabatten får jag väl inte då. Försäkringen ser billigare ut hos Trygghansa än Volvia om man bara slår in personnummer och regnr på respektive hemsida.

Men serviceavtal kanske bör övervägas då? Tror ni det faktiskt blir billigare än att betala som vanligt, eller är det bar ett sätt att sprida ut kostnaden? Kan man serva på alla Bilia eller aukt Volvo? Hur ser bindningstiden ut?
av Malmstroem
#1441044
När jag köpt ny Volvo själv (det har hänt två gånger hittills) så har jag lånat 50.000 av handlaren för att få försäkring och serviceavtal för några hundralappar i månaden. Det har varit betydligt billigare än betala vid själva servicetillfället.

Nu verkar du redan köpt bilen, så du får fråga och se vad det kostar, och jämföra alternativen. Serviceavtal har i alla fall tidigare ofta varit subventionerade för privatkunder, i alla fall de som har lån hos Volvo Finans. Du väljer själv när du tecknar serviceavtalet om det bara ska gälla den kedja som du köpt bilen av (Bilia i ditt fall) eller om det ska gälla över hela Sverige. Det senare brukar bli något dyrare.

Om du vet med dig att du ska bo kvar i tre år, och inte kommer att sälja bilen under den tiden skulle i alla fall jag teckna serviceavtal. Om din framtid är lite mer osäker finns det ingen större anledning att binda upp dig om du inte får ett subventionerat pris.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1441061
liow skrev:Hej alla,

Tack för all hjälp! Det slutade med att jag köpte en ny V60 CC B5 bensin MY 2021. En av de sista kvarvarande kampanjbilarna hos Bilia verkar det som. Bra utrusning, i princip allt jag ville ha. Så tack för alla råd!

En annan fråga, Bilia kommer säkert försöka sälja på mig Volviaförsäkring och serviceavtal. Jag har tänkt ta halvförsäkringen hos Trygghansa, det ser ut att vara lite billigare. Eller missar jag något viktigt? Gällande serviceavtal, jag hatar egentligen att binda upp mig på grejer, men kan det vara en fördel med avtal kontra att betala för servicen när det är dags? Jag bor i Stockholmsområdet och har inget emot att ringa runt för att jämföra priser..
Tidigare kunde man få sinnessjuka rabatter på serviceavtalet men dessa tider verkar vara förbi. Däremot så kan du tjäna lite pengar med deras kombo på lån, serviceavtal samt försäkring. För mig blev skillnaden inte jättestor men då har jag allt på ett ställe och bra kontroll över det. Fick tjata lite med rabatter och så men i slutändan lite billigare än TH (boende i centrala Stockholm).
av Javerhammar
#1441127
Vi har serviceavtal på vår privata bil och har haft så sedan ny, blir nog sjätte året nu.
De första tre åren var riktigt billiga, strax under 200kr per månad (2000mil per år).
Nu har kostnaden gått upp till 270kr per månad, dock 1500mil per år, annars hade det säkert gått upp mer.
Kan privat bara jämföra med tidigare VAG bil som var svindyr att serva från ny. Våra företagsbilar från VAG, Mercedes och Volvo är sanslöst dyra att serva men det kan ju bero på att det är företag..?
Jag skulle helt klart gå på serviceavtal, bara det att fri lånebil ingår vid service är för min del helt fantastiskt :)
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]