- fre 09 apr 2021, 20:03
#1440380
Jag har en D3 från 2018 men den sitter i en båt, men som jag förstår finns även problemet med vissa bilar, det är ju i grunden samma motor.
Problemet jag har är att när motorn kommer upp i temperatur så att termostaten öppnar, ca 85 grader, så minskar kylarvätskan rejält i expansionskärlet, den låga nivån är stadigt låg om jag håller jämn gas, men så fort jag drar av gasen kommer vätskan tillbaka med högt tryck och trycks ut genom locket i expansionskärlet, nytt extra hårt lock är ditsatt men ingen skillnad
När motorn är kall finns inte detta fel
Det är inga avgaser i kylsystemet, det är kontrollerat
Hela kylsystemet är urspolat
Motorns temperatur har mätts upp med IR mätare runt om och ingen del på motorn har lägre eller högre temperatur
Garantin gick ut 1 månad innan och Volvo är helt ointresserade att hjälpa till med felsökningen
Är det någon som haft liknande fel på bil D3?
Har ni isåfall fått felet åtgärdat?
Alla tipps mottages tacksamt
Problemet jag har är att när motorn kommer upp i temperatur så att termostaten öppnar, ca 85 grader, så minskar kylarvätskan rejält i expansionskärlet, den låga nivån är stadigt låg om jag håller jämn gas, men så fort jag drar av gasen kommer vätskan tillbaka med högt tryck och trycks ut genom locket i expansionskärlet, nytt extra hårt lock är ditsatt men ingen skillnad
När motorn är kall finns inte detta fel
Det är inga avgaser i kylsystemet, det är kontrollerat
Hela kylsystemet är urspolat
Motorns temperatur har mätts upp med IR mätare runt om och ingen del på motorn har lägre eller högre temperatur
Garantin gick ut 1 månad innan och Volvo är helt ointresserade att hjälpa till med felsökningen
Är det någon som haft liknande fel på bil D3?
Har ni isåfall fått felet åtgärdat?
Alla tipps mottages tacksamt