Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1440785
Här har vi nu anledningen till att det inte blev sommardäck än, och även en av situationerna som ledde till funderingarna på om awd var aktuellt. Snön som låg tidigare hade mycket riktigt försvunnit när jag kom upp, men det har snöat hela dagen och vi trodde att vi skulle behöva köra 45min till veterinären ikväll pga hund som slickat upp sina stygn, men det blir imorgon bitti istället då veterinären inte tyckte det var nog akut. Förmodligen ännu mer anledning att ha vinterdäck då när äckelslasket frusit till :sick:

Bild

Nu har jag spenderat ungefär 130 mil i den här bilen och kan väl konstatera följande på den positiva sidan:

-Överlag trevlig att köra

-Bilen känns stabil och stark, den är inte lika kvick som V60, men det känns inte alls som att den får arbeta lika hård när man väl trycker på gasen. Inbillar mig dock att V60n ändrades till det sämre efter EGR-fixen, men kan också vara att jag kom direkt från S60n med gamla D5an i samma veva.

-Carplay, rattvärme och adaptiv farthållare är tillsammans skäl nog att byta bil, satan vad det är nice.

-Förbrukningen långkörning var OK, 0.57 mätt vid pump efter 115 mil. V60n drog 0.55 på vägen ner, även om den varit nere på runt 0.5 tidigare.

-I stadsmiljö rullar den väldigt mjukt och fint, tyst.

-Plöjer snö utan problem, även om det inte är några vansinniga mängder nu.

Det jag konstaterat på den negativa sidan:

-Kommer inte riktigt överens med stolarna. Alldeles för skålade så jag får ont i ena benet efter en stund. Kan inte alls köra lika långt som i V60n utan paus. Dels är det väl dock en vanesak, men ska också försöka hitta mer specifikt var det brister och se om jag kan lösa det med en dyna eller liknande.

-Bristen av elstolar med minne är riktigt drygt. Det kommer ta tid att vänja sig av med den funktionen.

-Bullrig på motorvägen, dock har den helt splitt nya hakka 9 och min upplevelse är väl inte att det eller tidigare generationer har varit tysta däck. Så får se hur det blir med sommarsulor.

-Bilen har som förväntat inte möjligheten att styra värmaren via app, vilket är irriterande men lösbart. Tror dock inte vi kommer orka lösa det förrän till hösten. Däremot vad jag inte förväntat är att den inte är uppkopplad, den har inte car-net / we connect öht. Ingen SOS knapp/funktion. Detta skulle finnas enligt säljaren, även om han inte var säker på just värmarfunktionen. Trist, det är ju en säkerhetsfunktion om någon.

Överlag är jag ändå nöjd, bilen känns betydligt modernare, men på sätt och vis ändå lite "billig". Men den är ju billig i jämförelse med andra också så.
Senast redigerad av 1 batmac, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1440792
batmac skrev:-Bullrig på motorvägen, dock har den helt splitt nya hakka 9 och min upplevelse är väl inte att det eller tidigare generationer har varit tysta däck. Så får se hur det blir med sommarsulor.
Hade precis samma upplevelse på min Passat -17. Det blev lyckligtvis mycket bättre efter 200-300 mil. Aldrig upplevt att dubbdäck förändrat ljudnivå så mycket tidigare.
Användarvisningsbild
av batmac
#1440825
Lövet skrev: mån 12 apr 2021, 22:09Hade precis samma upplevelse på min Passat -17. Det blev lyckligtvis mycket bättre efter 200-300 mil. Aldrig upplevt att dubbdäck förändrat ljudnivå så mycket tidigare.

Ja jag hade nåt minne av att jag sett det i din tråd också, får hoppas det blir som du säger här också.
Användarvisningsbild
av batmac
#1441026
Sommarhjulen dök upp på bussgods så dessa hämtades ut, och lämnades in till däckhotellet där dom får ligga och mysa till sig lite. Inte överförtjust i fälgarna (syns i startinlägget), men kommer inte ge mig på ett byte förrän däcken ska bytas.

Bild

Ett första enkelt test för att se om det går att få ordning på komforten, stolsdyna från biltema för 69kr :-D

Bild

Kan konstatera att det känns som att det faktiskt funkade. Dock hamnade jag för högt upp istället. Ska se om jag kan hitta något som planar ut skålen istället för att lägger sig över den.

Måste också säga att locket till mittenfacket, dvs armstödet, är ju genialt i sin simpelhet. Att det är höjbart på det sättet är ju väldigt skönt.
#1441033
batmac skrev: ons 14 apr 2021, 10:37
Ett första enkelt test för att se om det går att få ordning på komforten, stolsdyna från biltema för 69kr :-D

Kan konstatera att det känns som att det faktiskt funkade. Dock hamnade jag för högt upp istället. Ska se om jag kan hitta något som planar ut skålen istället för att lägger sig över den.
Smalna av den där dynan med sax och symaskin? ;-)
Användarvisningsbild
av batmac
#1441037
fjohan82 skrev: Smalna av den där dynan med sax och symaskin? ;-)
Eventuellt, men tänkte man kanske kan hitta nåt som var lite bekvämare också :)
Användarvisningsbild
av batmac
#1441170
Fortsätter att leverera högintressant kvalitetinnehåll, eller vad sägs om Sveriges fulast monterade skyddsfilm vid bagaget? Hundar har börjat lastas så jag ville ha dit något snabbt innan jag funderar på vad jag verkligen vill ha. Ville däremot inte betala 835kr för plastfilm hos vw, hur formskuren den än må vara. (Ja reklamskylten ska bort)

Bild

Har även tagit till mina knivfärdigheter och skurit till två madrasser så det täcker bagaget.

Bild

Som plåster på såren för den som eventuellt tagit sig/slösat sin tid på detta, två hundar:

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1441779
Idag åkte sommartassarna på. Däcken bör räcka den här säsongen, sen får vi se om det blir både nya fälgar och gummi till nästa säsong. Tvättar vanligtvis vid byte men den får vänta ett par dagar då lastskyddet ska komma måndag eller tisdag, och då måste jag ändå tvätta innan montering.

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1441961
Idag blev det tvätt av bilen och montering av ett riktigt lastskydd. Eller så riktigt det kan bli. Kostade ~350kr på Amazon och det enda folk verkade ha negativa åsikter om var att hälften verkade komma fram fraktskadade pga undermåligt embalage. Så jag tänkte att om jag kunde orka med några omleveranser i värsta fall så kunde det ändå vara värt pengarna. Hade tur, mitt exemplar var helt. Men jag förstår varför många är trasiga, inget skyddande material öht bortsett från kartongen runt. Nåja. Passformen var bra, och det ser inte så dumt ut. Så jag är nöjd.

Testade nåt skum från biltema för rengöring av fönstren då jag tycker det varit en hinna. Vettetusan om det hjälpte, och frågan är om det inte har blivit en repa efter en av torkarna, för den "smutsen" verkade inte ge vika öht varken av skummet eller resten av tvätten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]