Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
#1440417
Jamen du måste ju ha en anledning till att du tror att något med bilen är fel? Man går ju inte och byter bcm eller knappt frågar efter en uppdatering om det inte är något som fungerar dåligt.
av frippe64
#1440429
Amloaan skrev: fre 09 apr 2021, 22:16 Att jag inte vet hur man laddar in mjukvaran på BCM ( broms boxen) . Jag fick höra att man kunde nolla den och installera mjukvaran på nytt med en VIDA, så köpte en vida box men har tyvärr inte någon bärbardator med win7, så nu tänkte jag formatera min bärbara dator och installera VIDA. Men är osäker på mjukvaran kommer den med VIDA eller måste jag ladda ner den och i så fall var?
Jag vet inte heller hur man laddar mjukvara i BCM, men jag ser det inte som ett problem...
Du har tydligen gett dig fan på att ladda mjukvara och därmed skapat dig ett problem. :-/
av Larslars
#1440784
för att ladda mjukvaran i BCM så måste du ha en dator med VIDA och en DICE vidare så behövs någon form av abonnemang hos Volvo för att tanka ner mjukvaran till datorn och sen in i bilen.
frågan kvarstår varför du vill uppdatera/byta BCM?
av Larslars
#1440794
jag har läst ja och?
mitt kanske var lite tydligare. annars så är väl det svaret på alla frågor här att har du fel på bilen så åk till respektive handlare och forumet nästan helt onödigt.
en del företag har typ endagsabonnemang på sina system.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1441199
Jag ser två olika scenarion:

1. Om man vill "ladda om" en styrenhet som exempelvis BCM och få eventuellt ny version av mjukvaran då är det Volvo som gäller!

2. Köper du en begagnad BCM och konfigurationen inte matchar bilen så kan jag nolla BCM med mitt program (arbetsnamn: P3tool). Då synkroniseras BCM med CEM och felkoder om inkorrekt konfiguration försvinner. Du behöver Win10+DiCE och programmet förstås.
av Amloaan
#1441225
Tack

Var kan jag köpa P3tool? Har köpt Dice dock har jag inte haft tid att installera det på min bärbara dator ännu då jag aldrig använt WM och har Win 8 installerat.
av Amloaan
#1441241
Har nu öppnat upp min kina DICE, följde med en CD med ver 2014 där det stod att jag måste ha win7 pro.

Vad tycker ni är enklast köpa win7 pro och installera eller tycker ni jag skall prova en VM ( vilket jag aldrig har gjort innan)?
av dannesk
#1441261
Amloaan skrev:Har nu öppnat upp min kina DICE, följde med en CD med ver 2014 där det stod att jag måste ha win7 pro.

Vad tycker ni är enklast köpa win7 pro och installera eller tycker ni jag skall prova en VM ( vilket jag aldrig har gjort innan)?
Varför hålla på att installera VIDA på Win7 när du kan köra VMWare eller Virtualbox, installera VIDA är inte det lättaste för att få konfigurationen korrekt med alla stödprogram som behövs. Dessutom så kan man köra VIDA på Win10 också men jag har inte instalerat VIDA på flera år iom att jag endast använder VMWare.

Varför vill du uppdatera/byta BCM? Måste väl vara enklare att bara åka till Volvo och få det fixat iom att du inte vet hur man gör eller har mjukvaran.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]