Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1410345
Visst är det så, men faktum kvarstår ju att även bensinbilar har problem med oljefilmen(vilket var frågan jag svarade på), även om det till största del går att motverka.
Det gäller ju dock som sagt att man vet om problemet och hur man motverkar det, annars är risken stor att man en dag står där på måndag morgon med en bensinbil som vägrar starta, för att man flyttade den 2 meter dagen innan.
#1440609
Tankade e85 första gången i min V70 2,0f igår.
Har haft saabar innan med biopower så inte första gången i livet.

Men priset var nästan 5kr skillnad igår så kunde inte motstå, E85 10,80 kr /L BF95 15,75 kr/ L.

Ska bli kul och läsa av hur mycket man sparat/förlorat vid pumpen nästa gång 😀👍
#1440624
Japp samma med saabarna man hade för 10 år sedan. Jag brukade köra någon mil innan jag stängde av motorn. Kört 5 mil idag utan att märka någon skillnad.
av KalleJ
#1440626
9-5orna med opensid så man ser adaptionen är kul. Tar inte många minuter innan de fastställt vilken %halt etanol det är i bränslet. Lätt att se om de är sommar eller vinteretanol i pumpen också :-D
#1440637
Det var mest en headsup ifall det hade gällt en som var ny på E85, man vet aldrig :-D

Har kört det konstant i runt 5 år nu (Maj 2016 var senaste gången bilen fick bensin).

Synd att ingen verkar kunna/vilja utveckla liknande funktioner till P3-bilarna, men det kanske kommer när någon duktig person kommer på nåt sätt :ninja:
#1440753
Jag hade fördelen att Maptun ligger här i stan och gjorde grymma mappningar till saab, samt bra service. Sista 9-3 Biopower 2,0T jag hade fick enbart gå på etanol, tror jag krämade ur 250hk med enbart mapning och 3tums-avgassystem. 225hk med bensin. Men fick byta koppling fort 😀
#1440820
Skönt att se att någon tillverkare tänker lite logiskt iaf... Tycker det är helt rätt väg att gå med att "satsa" på E85 tillsvidare, innan den absolut största massan vill/har råd/praktiskt/etc med ren elbil.
Att direkt försöka gå från t ex bensin till ren eldrift är bara dumt och skadar miljön osv onödigt mycket nu så här mitt-i-mellan övergången från förbränningsmotorer till el.
#1440853
År det "praktiskt möjligt" att konventera dagens direktinsprutade bensinmotorer själv.? Är det överhuvudtaget lönt att göra? Stora problemet med dagens dieselmotorer är ju partiklar som bildas vid effektiv (bränsleslål) förbränning. Detta fick man "med på köpet" när bensinmotorerna blev direktinsprutade. Eftersom dieselbilar är förbjudna på vissa ställen, blir det samma med bensinbilar då framöver? Tyvärr är det samma med direktinsprutade etanolbilar (om det finns några, Ford?) Finns det några indirekt insprutade bensinmotorer idag? Ska ju byta frugans Passat i framtiden, och det hade varit bra att veta nu vad som finns för det blir typ någon av dagens nya bilar som blir aktuell.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]