Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nino85
#1440559
Hejsan på er. Någon som kan ha någon tanke kring vad som kan orsaka felkoderna som jag läst ut med en ODB2 dongel? Bilen går att starta och köra, men med reducerad hastighet (turbo laddar ej)
Jag fick problemet en lite kylig morgon, vi skulle till jobbet och bilen tände motorlampan, samt en symbol av en sköldpadda med reducerad hastighet. Egr-ventilen går lätt fram och tillbaka. Så den har ej hakat upp sig, så jag han i princip börja rulla iväg och direkt hände detta. Någon som har en teori om vad som kan orsaka detta, har även kollat map-sensor om den var nersotad, vilket den ej var. Kom gärna med tankar, tack på förhand.
Bilagor
Screenshot_20210408-182621.jpg
Screenshot_20210408-182621.jpg (81.12 KiB) Visad 1320 gånger
av kvillebäck
#1440605
Min åsikt är att spjällets utslag inte motsvarar gaspedalens rörelse.
Att turbon inte laddar som den skall i det läget är nog rätt.
P0652 tror jag inte du skall engagera dig i primärt.

Kontrollera spjällhuset, därefter gaspedalen är min åsikt, men jag är inte utan brister.
av Nino85
#1440627
Kvillebäck: Tag för din input, har gått i dem tankarna oxå, då gaspedalen elektroniskt samverkar med spjället så kan ju någon av dessa lägesgivarna ballat ur. Men om man med en OBD2 dongel raderat felkoderna så att motorlampan slocknat, samt kopplat från batteri någon timme. Återställer sig inte dessa av sig självt då? För nu när jag startar bilen, så finns inga larm. Bara att den fortsatt ej laddar på med turbon, utan i 4:ans växel så kan man ligga i max 50km.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1440657
Hade gammal xc70 d5 med liknande symptom. Då byttes tryckgivare, tror man sa att laddluft/laddtryckgivare var trasig. Vet ej om det hjälper dig.
av kvillebäck
#1440713
Kvarstår felet men inte felkoderna så borde du kunna bortse från dessa. Dock behöver vissa felkoder uppkomma under flera "cykler" för att sätta felkod.
det är bra att läsa av koderna ofta så du vet i vilken ordning de uppstår. Då kan du skippa att jobba med felkoderna på följdproblemen.

MAP-sensorn som W.A.P.E. nämner är också bra att kolla. Brukar klägga igen.

Lycka till!

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]