Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435548
Hej!
Idag körde jag från Arlanda , E4:an, då ratten plötsligt börjar skaka kraftigt. Saktade ner och skakandet fortsatte så fort jag gav gas. När jag endast rullade skakade det inget alls. Från styrfart började det skaka. Jag kollade så att hjulen satt som de skall. Körde sedan mycket sakta mot Sumpan och skakandet upphörde lika plötsligt som det kom. Jag fattar inget alls! Kan det vara fyrhjulsdriften (Haldex) som behöver lite uppmuntran eller kan det vara kardan/drivaxlar mm som spökar? Däck och fälgar uteslutet. Minsta lilla gas och ratten gick bananas!

Jag har läst trådarna som handlar om skakningar , men inget av dessa stämmer in på mitt dilemma.

Tacksam för tips och trix

Mvh Kenta
#1435969
Skivorna är normalt varma efter ca 1,5 mils körning. Damaskerna är hela. Har kört både igår och idag utan några som helst problem. En kollega hade en teori om att det var styrservon som fick spel , men det avfärdade jag med argumentet : Det skakade BARA vid gaspådrag , lätt eller normalt...typ styrfart , för att sedan helt upphöra när man kopplade ur och lät bilen endast rulla.

Kan servon vara problemet?
Mvh Kent
#1440633
Nej.hade/ har liknande problem.
Bytte drivaxel men har kvar samma problem.
Fundérar på ev hjullager men tycker att det bordé morra i dem...

Jag upplevde en påverkan åt vänster när jag fick problem

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]