Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1440655
Förardörren är 100% felfri, ironiskt nog. Man tycker ju att, och det oftast är, förardörren som går sönder först. Men det är inte första gången min V70 gått emot "standard"fel :P

Visst är det enklare att fixa det innan det lossnar helt... Men, för det första hade den lossnat helt vem-vet-hur-långt innan jag köpte bilen, och min andra ursäkt är att jag inte kunnat svetsa fören knappt ett år tillbaka i tiden :P
Att det drog ut ytterligare på tiden var för att jag ville ha en bil i drift medans detta lagades(dvs, ville ha 945an i trafik, vilket skedde i början av jan. -21), men efter jag insåg hur kassa däcken verkligen var på den så ville jag vänta på bättre väglag så man vågade köra den hyffsat säkert. Finns många fler ursäkter jag kan hitta på, men men nu är det gjort iaf ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1460637
Jahapp, i år kom "smällen", efter att ha seglat igenom 4 eller 5 år med blanka papper.
Det blev mycket stressmek så bilder är det ont om, så ni ska få en historia istället.
Dom nedslag som blev var:
"kärvande handbroms"
Skadad styrväxeldamask
Slitna bromsskivor fram. Detta tyckte bes.mannen var så illa att han satte körförbud på bilen, "risk för bromsbortfall".

Nu är det så här att bilen har rullat 50(!) mil sedan förra besiktningen, där dom inte sa ETT LJUD om några bromsskivor, eller handbroms för den delen. Så denne person ansåg alltså att skivorna gått från "inte ett fel på dom" till "totalt livsfarliga" på FEMTIO MIL? Inte en chans i hela universum...
Jag mätte dom vid byte - 24.5mm. Gränsvärdet är 23mm. Slitna? Jepp. Totalt livsfarliga? I helvete heller.

Handbromsen, mja, den har alltid varit lite smågrinig att släppa, så har den varit i 5-6 år och varken blivit sämre eller bättre under den tiden. Men denne person tyckte det var så jobbigt at det blev 2a på det. Igen, inget jag någonsin ens fått en påpekning om tidigare.

Styrledsdamasken visste jag om, så det säger jag inte emot.

Nåja, hem och riva isär allt för att inspektera, började bak med handbromsen.
Rev isär allt där bak, och mjo, vänster wire kärvade lite, och expandern var skapligt rostig. Expandern gick att smörja upp och slipa lite på för att få den att gå lätt. Wiren var inte mycket att göra åt, så en wire skrevs upp på inköpslistan. Medans jag höll på och smorde och kände på handbromsen så small det till, höger wire gick av vid spaken.... Ok, så 2 wirar skrevs upp på inköpslistan...

Det som till slut köptes var: Nya handbromswirar, nya expandrar, nya handbromsbackar, nya justerskruvar, nya monteringssatser inkl. fjädrar(med andra ord, allt i handbromsväg förutom själva spaken i bilen), nya monteringssatser för ok och belägg fram och bak(lika bra, inga pengar att prata om ändå), nya skivor fram och en styrledsdamask.

Sen började eländet... Skruvarna som håller handbromswirarna hade, givetvis, efter 23 år blivit "ett" med fästet. Ena fick jag loss genom att svetsa på en mutter, men den vänstra gick inte, den gick av istället... Så där valde jag att kapa bort fästet, jag har ju ändå en svets så.. Kan alltid bygga nytt fäste. Med plåtbiten i skruvstädet och mer plats än på bilen borrade jag bort resterna av skruven, svetsade på en mutter på baksidan för den nya bulten, och svetsade tillbaka fästet på bilen. Tog inte så lång tid, men ack så frustrerande.
Sen skulle jag ju bort med dom gamla wirarna, för att göra detta måste man dra ut wiren så man kommer åt att lossa expanderna. Höger var inga problem, dels gick den lätt och dels hade den ju gått av. Vänster däremot.... Gick inte att få ut tillräckligt långt... Slutade med att jag fick kapa wiren.... Frustrerande nummer 2.
Sen var det dags för montering av dom nya wirarna, det borde ju gå lätt...? .............. suck...... Hur jag än bar mig åt gick det tamemigf-n inte att få dom att gå in hela vägen i navet, på någon av sidorna... Observera nu att jag kostade på att köpa bosch-wirar, inte dom billigaste man kan köpa... Jag "gav upp" till slut och slipade både wirarna och navet tills skiten gick i. Frusterande nummer 3.
Resten av monteringen gick bra... Ända tills jag skulle spänna handbromsen... Hur jag än gjorde fick jag den inte att ta som den skulle, expandern på höger sida fastnade och gick inte tillbaka... Frusterande nummer 4.
Efter åtskilliga svordommar så kom jag ihåg... Att jag gjorde spänningsmomentet i fel ordning... Rör förf-n inte spaken fören det är 100% justerat vid hjulen! För då åker expandern in för långt och fastnar... Gjorde om det i rätt ordning och allt fungerade precis som det skulle - ÄNTLIGEN.

Sen gav jag mig på fram. Började med damasken, det borde ju gå enkelt...? ................... suck........ Både yttre styrled och låsmuttern satt där dom gjorde... Beslutade mig rätt snabbt för att ta loss hela styrleden från styrväxeln så man fick lite mer plats, och bättre fastsättning på bänken. Mjo, till slut lossnade yttre styrleden från inre leden - men låsmuttern rörde inte på sig en millimeter. Frustrerande nummer 5.
SOM TUR VAR hade jag en lång 17mm hylsa som PRECIS räckte ner till muttern så jag kunde ta till mutterdragaren... Det var min sista chans, var fullt redo på att behöva köpa ny styrled vid det här laget... Efter MYCKET knackande med mutterdragaren så lossnade muttern! PWEW.... Återmonteringen gick bra, förutom att det var jäkligt omständigt att komma åt att nypa åt damaskklämman på styrväxeln, men men... Det gick till slut. Frustrerande nummer 6.

Okej, nu tar vi bromsskivorna, vad kan krångla där liksom? Vänster sida gick relativt bra, bultarna för ok-hållarna satt rätt duktigt men gick att komma åt med mutterdragaren.
Dåså, bara höger skiva kvar nu! ...................... Första problemet? Fjädern som håller oket på framsidan gick av precis där den går in i oket...... FÖRIHELVETE DÅ! Frustrande nummer 7.
Nåja, det tar vi sen... Nu ska vi byta skivan... Ena bulten för ok-hållaren satt där den satt. Enda sättet att komma åt den med mutterdragaren var med hjälp av en förlängare, det gick ju bra på vänster sida? Men inte höger... Det är ju så att förlängare, adaptrar osv alltid stjäl moment från slagverktyg, och det momentet som försvann i förlängaren var så pass mycket att bulten inte ville lossna. Ok, jag behöver en lång hylsa istället... Då ska vi se... 13mm, 14mm, 16mm, 17mm, 19mm 21mm.... Vaf... Jag har ingen 15mm lång hylsa!! Nu började jag bli förtvivlad... Jag MÅSTE ha bort den bulten... Tack gode gud så hade en bekant en lång 15mm 1/2" hylsa, och han var så snäll att han kastade sig i bilen och kom ner med den åt mig. Efter MYCKET hamrande med mutterdragaren så lossnade bulten! Lättnaden var stor och jag kunde inte tacka honom nog för hjälpen.
Sen var det bara att montera allt... Eller, just det, fjädern hade ju gått av... Nåja, jag gör väl som så att jag borrar lite runtomkring så kanske resterna släpper. Mjorå, ena släppte nästan direkt... Men inte den andra... SUCK... Blev tvungen att borra ett helt nytt hål brevid det gamla, inte hela världen men, frustrerande nummer 8.

NU, är jag väl ändå klar? Ut på provkörning, allt fungerar helt underbart. lättad och lite småstolt parkerar jag bilen, dagen efter ska vi ner och ombessa. Blev lite försenade innan vi kom iväg, nåja sånt händer. Vrider om nyckeln och.......... Bilen startar inte. Kallsvetten börjar rinna, vrider om nyckeln igen och, bilen startar.. pwew... Men, nu lyser miljölampan!? Vad i helvete är det nu då!? Nåja, inget att göra åt, har inte tid att felsöka, vi måste åka nu. Dom SKA inte kunna slå ner på det på en ombes utan avgasprov. Och nädå, det gjorde dom inte heller.
Men........... Bes. mannen, som f.ö. var väldigt oförskämd, kom tillbaka efter bromstest och sa att allt fungerade som det skulle, men sen small det till och handbromsen slutade fungera på höger sida....... Bilen blev således underkänd. Vad i h-e gjorde han!? Drog han av wiren eller!? Happ... Hem och felsöka.... Frustrerande nummer 9
Började såklart med den lysande miljölampan. Felkoden sa att det var fel på kamaxelgivaren. Ok... Rensade felkoden, vred om nyckeln och... Bilen startar direkt, ingen lysande miljölampa.. uhh... ok? Ut på provkörning på olika varvtal, flera omstarter, felkoden kom inte tillbaka... Uhhh.... ok!?!? Kliar mig fortfarande i huvudet över det där... Normalt sett ska bilen inte fungera öht. med felkod på kamaxelgivaren, Motronic4.4 är 100% beroende av denna. Aja, det fungerar nu, och felkoden har fortfarande inte kommit tillbaka ~3 veckor senare.

Köra upp bilen i garaget, igen, riva isär centerkonsolen, igen, inspektera wiren där, den var hel, ok bra det iaf, hissa upp bilen, igen, isär med handbromsen, igen, och vad ser jag? Expandern, där wiren sitter fast, har blivit utåtböjd så wiren glidit igenom... Detta ska inte vara möjligt, snubben måste ha dragit i handbromsen tills han blev knallblå för att det ska kunna hända! Blandande känslor, förbannad på bes.mannen som solklart misshandlat bilen, och lättad att inget var "sönder". Wiren hade åkt in så långt i höljet och fastnat att det tog bra jäkla länge att få loss den igen, mha. en person inne i bilen som tröck på wiren och mig fiskandes ute vid hjulet för att få tag på den. "Frusterande" nummer 10.
Aja, montera tillbaka allt, klämmde åt wiredelen av expandern "mer än man ska" och justera om handbromsen, igen...

Nu, äntligen, gick den igenom.

maken till vrång bil, och j-a idiot till bes.man på ombes nr1 som givetvis inte tog något som helst ansvar och drog någon fantasihistoria över händelsen när vi ställde på han om vad han gjort... ugh... vilken jäkla circus det blev....
Användarvisningsbild
av drlecter
#1460736
hehe ibland går det underbart bra när man ska meka . Det var bra gjort att du fick till det i alla fall till slut.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1510315
mmh, snart dags för besiktning... Märkte när jag böt däcken att höger frambroms låg på. Idag när jag skulle ta tag i det så upptäcktes nytt problem - damasken för yttre knuten har spruckit :bored:
Baserat på sprickan i damasken kontra mängden drivknutsfett i hjulhuset och hjulet så måste det hänt alldeles nyss, så det är ju bra, då har inte knuten gått torr iaf.
Det får bli ett nytt ok också, eftersom kolven jobbat så pass långt ut med dom gamla skivorna har det blivit en rostkant så kolven går inte tillbaka tillräckligt för att dom nya skivorna+belägg ska gå helt fritt. Visst går det renovera oket, och det kanske jag gör sen också, men eftersom det är en bruksbil så är det snabbast och enklast att smacka dit ett nytt ok direkt istället. Har ju redan bytt 3 av oken under åren, då kan man likagärna byta det 4e också :-D

Så nu står den på pallbockar i väntan på delar... Känns lite småpinsamt att stå här utan bil, när man äger 3st :P 945an har jag inte brytt mig att bessa+skatta, och 944an är långt ifrån körbar :-D Nåja, sånt är livet ibland.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510347
Cyckel??? Kanske elcykel?? Då är det ju inga problem.
Det är alltid bra att ha en gammal 745-a ståendes också... Den bara går och går och går.... Och är skattebefriad, och besiktning bara vart annat år :-D :-D
Dock angående bromsar, jag plockar ner, gör rent och smörjer upp klossarna varje år. Och även oken, lyfter på dammskyddet och med en injektionsspruta får in lite silikon fett runt kolven. Sedan kör jag klossarna aldrig mer än till (omkring) hälften innan jag byter då blir det mindre värme på kolvarna (från skivorna) och mindre plats för kondensfukt.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]