Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1440425
Har upptäckt att om man sitter i bilen, låser med fjärrkontrollen och sen startar motorn så går det inte att låsa upp!
Varken med fjärrkontrollen eller knappen på förardörren.. Först när man stannat motorn och vridit nyckeln till 0 så kan man låsa upp.
Ska det verkligen vara så eller är det en bugg? :-) Jag får lite av panikkänsla när det inte går att låsa upp men man kan väl antagligen dra upp låsknoppen för hand.
Nu har den här bilen inte fått några mjukvaruuppdateringar de senaste 15 åren i och för sig, kanske har missat nåt? :P
Bil: V70 mk 1 -00

Jag tror jag har hittat ett sätt att låsa in nyckeln också, återkommer.. :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440488
Har aldrig vågat "låsa in mig" i bilen faktiskt... Men du tror inte det kan vara BLL som går in? BLL's funktion är ju just att det inte ska gå att fiska upp låset via innerhandtaget.
Lät ju lite lagom läskigt att det inte gick att låsa upp med motorn igång dock...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440496
Jag sa testa på min sedan. Men min tror jag har nått äldre system?. BLL har jag.
Tar med mig stora skiftnyckeln in :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440503
Hm, kom på en sak... Det är inte en gammal taxi eller liknande du har? Jag kom på att 855an morsan körde på den tiden inte gick att låsa upp med motorn igång, om man låste den(fjärr eller "piggen" spelade ingen roll).
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440517
Hmm då sa jag se om det här blir rätt.
Det gick inte och larma på med nyckeln i.
Jag fick larma på sen starta då var det låst.
Det gick inte o låsa upp med dosan med bilen igång.
Men det gick o låsa upp med knapparna i dörren.
BLL gick inte i.
Misstänker att dioden på brädan ej blinkade heller glömde o kolla :bored: men kan självklart testa igen om du vill.

Edit tror jag glömde o testa att låsa upp med nyckeln på 0 motor av. Låsa gick som sagt inte. Men som sagt kan testa igen.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440521
Lucif3r skrev: Jag kom på att 855an morsan körde på den tiden inte gick att låsa upp med motorn igång, om man låste den(fjärr eller
Låter som min bil och den har inte varigt taxi. Men kan det vara så att din morsas fd 855 o min V70 99a med 10 v motorn har nån skillnad i larmsystemet. Eriks bil har kanske nått lite modernare?.

Om man låser upp med dosan o låter bli att öppna nån dörr/ lucka låser det o larmar på igen av sig själv eft en stund
det visste ni redan men värt o nämna.
av Erik Å
#1440526
Nej, det här har inte varit någon taxi. Jag har haft bilen sen den var ny..
Märkligt, nu när jag testar så verkar det gå att låsa upp med "låsa upp"-knappen på förardörren även då motorn går. Är rätt säker på att det inte gick när jag testade i skarpt läge för några dar sedan. Misstänker att det spelar roll hur länge bilen varit låst från insidan.. Fjärren går i alla fall inte när motorn är igång.
Man verkar i alla fall kunna låsa upp genom att dra upp låsknoppen manuellt. Tryggt att veta :-) .

Så här gör man förresten om man vill låsa in nyckel och fjärrkontroll:
Låt en dörr stå öppen och lås med fjärren (blinkersen förblir släckt som varning att larmet inte kunde larma på)
Släng in nyckelknippan i bilen och slå igen dörren
Då blinkar blinkersen en gång som indikering att bilen varit SÅ duktig och minsann både låst och larmat på! :-/

Det skulle faktiskt gå att råka ut för detta om man har nyckelknippan i jackfickan och oavsiktligt råkar komma åt "låsa"-knappen (eller låser pga hjärnsläpp) och sen lägger in jackan i bilen och stänger dörren.
Någon bekant hade råkat ut för det men det var nog inte på en Volvo.. minns inte :P
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440532
@Erik Å, På min gick det inte o låsa upp när jag hade nyckeln på 0 samt stannat motorn. Ska testa om det går o låsa in nyckeln i min med har2 dosor med nyckel så det är ju lungt.
När jag larmat på o sen startade motorn sluta dioden på brädan att blinka.
av Erik Å
#1440636
Hehe.. Nu har jag laborerat och kommit fram till hur det fungerar. Fick faktiskt lite lätt panik när jag lyckades låsa in mig själv. Dessutom har jag läst handboken! ;-)

1. Blocked Lock Mode går in 25 sekunder efter att man har låst med fjärren. Det hörs att det surrar till i låskistorna.. Då frikopplas låspiggarna mekaniskt plus att "öppna"-switchen på förardörrens knappsats kopplas bort elektriskt. Låter rimligt.

2. Sitter nyckeln i tändningslåset så avaktiveras möjligheten att låsa upp med fjärren! Varför, varför..? Av säkerhetsskäl säger instruktionsboken, anser Volvo att trafiksäkerheten gynnas av att man låser in Volvo-ägare i sina bilar?

3. Om BLM har aktiverats (genom att man låst med fjärr och väntat 25 sekunder sen man hoppat in i bilen) så stängs den inte av även om man startar motorn och kör en längre sträcka! Under hela resan och även när man stannat är man kvar i BLM. Volvo, varför? Om startspärren nu faktiskt har godkänt nyckeln så är väl detta ett skäl att anta att det är den rättmätiga bilägaren som sitter bakom ratten och att BLM följdaktligen bör avaktiveras? Kan ju faktiskt vara praktiskt att kunna komma ur bilen om man råkar ut för en olycka..

4. Det är uppenbarligen inte meningen att man ska låsa med fjärren när man är inne i bilen. Manualen säger att man "bör inte". Jag håller med, tar batteriet i fjärren slut eller om man sätter i nyckeln i tändningslåset och inte inser att man måste ta ur den för att kunna låsa upp så sitter man vackert inlåst! :-/ Enda alternativet är att med nyckeln i läge II hissa ner en ruta och krypa ut.

5. Självklart ska man använda lås-switchen på förardörren om man vill låsa när man sitter i bilen. Nu brukar jag ju hoppa in i baksätet och ta en tupplur ibland och eftersom det är rätt svårt att nå dörrswitchen så det är rätt uppenbart att jag använder fjärren i stället.. Förutom det så kan man faktiskt oavsiktligt trycka in lås-knappen på fjärren om man har den i byxfickan, det händer mig rätt ofta. Det tänkte Volvo uppenbarligen inte på. Inte heller på att det finns bilägare som inte läser instruktionsboken regelbundet.

6. När centrallåset gör "återlåsning" (efter att man låst upp med fjärr och inte öppnat någon dörr inom 2 minuter) så avaktiveras BLM. Här har Volvo uppenbarligen identifierat en risk att man kan bli inlåst :-/ Why, why..

Det är faktiskt inte fel tänkt att ha en nödhammare i bilen (75 kr på Biltema). Med elfel, tomt batteri eller en blåst huvudsäkring kan man mycket väl hamna i ett läge där c-låset inte öppnar och elhissarna inte fungerar.. :bored:
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440647
Sa förtydliga en liten grej BLL gick inte i när motorn var igång på min. Annars gjorde den det som vanligt.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]