Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DTJ
#1439460
Hej!

Nu har jag inga mer troliga orsaker till mitt malande ljud.
Hörs fr.o.m. 20 km/h och uppåt endast hastigetsberoende ej motorvarv,
låter lite lite mer när jag svänger till höger men ganska högt ljud hela tiden.
Bytt till begagnad vänster hjulspindel inkl. lager, ingen skillnad.
Bytt till nytt nav vänster bak, ingen skillnad.
Bytt till begagnad höger drivaxel inklusive stödlager och begagnad höger hjulspindel inkl. lager

Besiktning tisdag 6/4
Någon som har någon idé?
Användarvisningsbild
av sweddan
#1439609
Blir det någon skillnad om du trycker ner kopplingen och rullar? Lika ljud på alla växlar? Bromsar antar jag att du har kollat så inte någon av dem ligger på.
Användarvisningsbild
av DTJ
#1439690
ingen skillnad om bilen rullar med kopplingen nere, samma ljud på alla växlar
Användarvisningsbild
av sweddan
#1440430
Verkar ju knepigt....vad har du för däck på? Kanske inte alls det som är "felet", men jag vet att på alla dem S/V40 jag har haft så får man ett fruktansvärt vägljud om man har kraftigt V-format däckmönster. Som t ex dessa: https://cdn.bythjul.com/images/products ... _ns2__.jpg

Rullar alla hjul lätt utan minsta problem? Funderar på vinda bromsskivor eller annat som tar emot annars?
av Erik Å
#1440528
DTJ skrev: lör 10 apr 2021, 11:32 Tror det är nått med växellådan eller differential
Prova lyft båda framhjulen, starta motorn, lägg i växel och låt hjulen snurra
Då är det ju samma förhållanden som när du kör förutom att det inte ligger någon last på hjullagren. Lite annan vinkel på knutarna dock. Kan eventuellt bli ABS-felkod eftersom bakhjulen står stilla men sån brukar försvinna sen när man kört ett tag på riktigt..
Att bara lyfta ena framhjulet kan ställa till med trubbel om man har någon typ av STC/Tracs eftersom ABS bromsar det snurrande hjulet och bilen kan åka av domkraften.
Har du kollat oljenivån i växellådan? Kan ju också vara läge att tappa ur några droppar av oljan och se om det finns metallspån i den..
Någon av de begagnade hjulspindlarna du köpte kan ju åtminstone teoretiskt haft ett dåligt lager den också men nån skillnad på ljudet borde det ju rimligen ha blivit :-)
Lagret på höger bak är inte bytt?
Användarvisningsbild
av DTJ
#1507517
Blev faktiskt bättre vid byte av höger drivaxel, det som låter nu (eller för snart ett år sedan, bilen är avställd och färdig för skroten, 40k mil och rostig), är nog däckljud :-)
Och nu har jag samma skit med XC60 :-(

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]