Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dma09
#1440457
Hej på min 945 ltt från 96 sitter det en liten rund pryl framför luftfilterboxen. Den här har 3 vakuumslangar och en elkontakt med 2 kablar. Den ena slangen går til wastegate den 3 till turbohuset och den mittersta till luftboxen. Vad gör dennna skall inte bara vakuumslangen gå turbon till wg? Är det jag som tänker fel?
Tack på förhand
av dma09
#1440472
Ok tack för svar. Är det något som är bra eller bara något som krånglar när det blir gammalt?
av dma09
#1440478
Ok tack för svar. Jag satte i ställbar och chip idag det var så jag fann den :-) . Nu laddar den 0.85 istället.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440492
Det du hittade är som sagt magnetventilen för turbo+ paketet. Det den gör är att öka laddtrycket under en kort tid(max 10sekunder vad jag kan minnas), och inte så där super-mycket heller(typ, 0.7 på en FTT).
Turbo+ ser fint ut på pappret, men i praktiken är det inte mycket att bli upphettsad över. Man tjänar mer på att rycka bort eländet och ställa upp laddet manuellt istället :)

Det var först på 850 T5 magnetventil blev standard och började fylla en faktisk funktion, på gott och ont. Ont då man ej längre "bara kan skruva på WG stången" för att trimma, gott är att styrsystemet har full kontroll över laddet och när och hur laddet kommer. Styrsystemet kan fritt begränsa laddet på lägre växlar t ex, eller lägre varvtal, för att skona stakar osv.
LH2.4, även med magnetventil/turbo+, är inte så smart, så därför kan turbo+ bara vara aktivt en kort stund medans 850T5 kan ladda fullt tills "fan avlöser den" :-D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]