Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av familjenlustig
#1440371
Hej!

Jag och min sambo tänkte att vi skulle tona bilen på vår nya v90. Men jag är inte jätte sugen på att lämna in bilen för ha någon som sätter solfilm. Testade solfilm på vår förra xc60 men vart inte alls bra. Försökte få pengarna tillbaka men fick mest snäsiga kommentarer tillbaka så det vill jag inte köpa igen.

Men nu när man har en ny bil så vore det lite härligt och ha solfilm på rutorna.
Läste på Facebook om solarplexius. Någon som har erfarenhet av dem?
Tänkte dessa
https://solarplexius.se/svSE/Solskydd-S ... or?id=7484

Det jag läste här verkar det ju vara en stabil produkt
https://solarplexius.se/svSE/Meny/Om-pr ... nformation

Om någon har erfarenhet av detta eller vet några andra alternativ så
Vore jag tacksam för svar :) Trevlig helg!
av Paranoxx
#1440372
Solar plexus är väl en lös sak du monterar på rutan, som ett solskydd för barn? Alltså kan man inte öppna rutan..
Jag har alltid lämnat in för toning hos proffs, alltid blivit nöjd så synd att inte du blivit det
Användarvisningsbild
av rylle
#1440378
Jag tog hjälp av polaren när jag skulle dra på solfilm på V50... Mitt tips är att stå inomhus, vi stod ute och det blåste inte speciellt mkt en ljummen sommarkväll, men det var ett helvete... och man måste ösa på vatten, lyfta på paneler på dörrar osv osv och jag gör det aldrig själv igen... så när vi köpte V90n så fick Bilia lämna in den till deras "hovleverantör" kostade så klart mer men värt var enda krona.
Användarvisningsbild
av rylle
#1440385
Även Volvo har något liknande som Solarplexus (kanske köps av dem?) Funderade på detta till V70 som saknade film på sidorutorna i baksätet... Men Jr vill köra rutorna... så jag gav upp den tanken.
Användarvisningsbild
av sbf
#1440440
familjenlustig skrev: fre 09 apr 2021, 19:07 Hej!

Jag och min sambo tänkte att vi skulle tona bilen på vår nya v90. Men jag är inte jätte sugen på att lämna in bilen för ha någon som sätter solfilm. Testade solfilm på vår förra xc60 men vart inte alls bra. Försökte få pengarna tillbaka men fick mest snäsiga kommentarer tillbaka så det vill jag inte köpa igen.

Men nu när man har en ny bil så vore det lite härligt och ha solfilm på rutorna.
Läste på Facebook om solarplexius. Någon som har erfarenhet av dem?
Tänkte dessa
https://solarplexius.se/svSE/Solskydd-S ... or?id=7484

Det jag läste här verkar det ju vara en stabil produkt
https://solarplexius.se/svSE/Meny/Om-pr ... nformation

Om någon har erfarenhet av detta eller vet några andra alternativ så
Vore jag tacksam för svar :) Trevlig helg!
Min högst personliga åsikt är att Solarplexius är en gräslig lösning. Jag vet att många här uppskattar det, men det är svårt att hålla rent, hemsk färg i plasten, glansigt, syns på lång väg utifrån att det är nån halvdan plastlösning framför rutorna, känns bara ghetto i min mening. Det kanske är något man sätter i en EPA-traktor, men knappast i en ny och fin V90. Det var det första jag rev ur när jag hade köpt min senaste bil. ;-)

Bilia har ju hyfsade priser på montering av solfilm, någon som kan uttala sig om deras solfilm och resultat av monteringen? Kan ju knappast bli sämre än Solarplexius.

Själv har jag monterat Volvos solgardiner där barnen sitter och det ger ett helt okej solskydd och insynsskydd utan att göra anspråk på att vara "toning".

706D3869-F1EC-4DB3-8668-746EEA3FF889.jpeg
706D3869-F1EC-4DB3-8668-746EEA3FF889.jpeg (335.01 KiB) Visad 2268 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1440460
Man vill kanske ha diverse aktiviteter av mer privat natur i bilen :-) plus att bilen blir snyggare o det skyddar mot solen
Men en mörk regnig höst kväll kan det vara till förtret ibland. Upp till var och en.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1440477
TS, lämnar du till någon känd firma så kan du alltid får det fixat om det blivit dåligt så kör på det du vill nu bara

Har det mörkaste på förra och nuvarande och trodde man skulle få sota för det först men tvärtom, inga problem alls enligt mig nu när man vant sig. Kommer enbart köra på det mörkaste i fortsättning med nu. Hade de som är ovan på en V50, de solgardinerna man klickar fast, jag var nöjd med de också men solfilmen är klart trevligare. Det blir klart svalare och från nu fram till hösten backar jag som regel in i p-fickan på jobbet, det samt med solfilmen då är bilen klart svalare jämfört med att den stått med solen rakt in i framrutan nära på hela dagen.
av timebandit
#1440480
gubbstrutt skrev:Man vill kanske ha diverse aktiviteter av mer privat natur i bilen :-) plus att bilen blir snyggare o det skyddar mot solen
Men en mörk regnig höst kväll kan det vara till förtret ibland. Upp till var och en.
Det kan jag svara på, blir lite svalare i bilen och framför allt våran hund förtjänar tonade rutor. Det gör mycket mot värmen för hund att ha tonade rutor.
Å sedan lite insynsskydd är ju aldrig fel heller.
Sedan ser det mycket trevligare ut med tonade rutor :)

Dock är jag inte nöjd med den "mörka" fabriktoningen på V90. Kommer troligen lämna in för ännu mörkare för man ser ju fasen rakt in hur lätt som helst med Volvos mörkaste Bild

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av familjenlustig
#1440538
Tack för all feedback!

Tänkte på volvos solgardin? Vart köpte du dem? Såg ju endå ut som en bra lösning. :)
sbf skrev:
familjenlustig skrev: fre 09 apr 2021, 19:07 Hej!

Jag och min sambo tänkte att vi skulle tona bilen på vår nya v90. Men jag är inte jätte sugen på att lämna in bilen för ha någon som sätter solfilm. Testade solfilm på vår förra xc60 men vart inte alls bra. Försökte få pengarna tillbaka men fick mest snäsiga kommentarer tillbaka så det vill jag inte köpa igen.

Men nu när man har en ny bil så vore det lite härligt och ha solfilm på rutorna.
Läste på Facebook om solarplexius. Någon som har erfarenhet av dem?
Tänkte dessa
https://solarplexius.se/svSE/Solskydd-S ... or?id=7484

Det jag läste här verkar det ju vara en stabil produkt
https://solarplexius.se/svSE/Meny/Om-pr ... nformation

Om någon har erfarenhet av detta eller vet några andra alternativ så
Vore jag tacksam för svar :) Trevlig helg!
Min högst personliga åsikt är att Solarplexius är en gräslig lösning. Jag vet att många här uppskattar det, men det är svårt att hålla rent, hemsk färg i plasten, glansigt, syns på lång väg utifrån att det är nån halvdan plastlösning framför rutorna, känns bara ghetto i min mening. Det kanske är något man sätter i en EPA-traktor, men knappast i en ny och fin V90. Det var det första jag rev ur när jag hade köpt min senaste bil. ;-)

Bilia har ju hyfsade priser på montering av solfilm, någon som kan uttala sig om deras solfilm och resultat av monteringen? Kan ju knappast bli sämre än Solarplexius.

Själv har jag monterat Volvos solgardiner där barnen sitter och det ger ett helt okej solskydd och insynsskydd utan att göra anspråk på att vara "toning".

706D3869-F1EC-4DB3-8668-746EEA3FF889.jpeg
Köpte du dessa gardiner från Volvo? Hos Bilia? monterade du dem själv?
Dem skulle ju faktiskt vara ett perfekt alternativ. Ska ringa Bilia imorgon och kolla ang toning bak. Men för ungarna och dessa solskydd i baksätet hade ju varit perfekt! :-D


Pratade med grannen igår som tydligen hade Solarplexius toning på sin v70. Såg ändå helt okej ut förutom att det såg ut som typ spegelfilm utifrån. Men grannen va super nöjd.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]