20FJan skrev:Om den dessutom är servad 17 ggr hos Volvo borde de nästan kunna ge nån garanti eller good will på åtminstone en del av kostnaden. En fullservad motor ska inte rasa vid 18000 mil.
Understryker väl att fusk i verkstäder tyvärr är här för att stanna och att en fullstämplad servicebok bara är en bok med stämplar..... En barndomsvän slutade jobba som bilmek på märkesverkstad för typ 25 år sedan pga att han fick order om att bara tömma ut 50-75% av den gamla oljan och fylla upp med ny olja, bli många litrar per dag som debiteras men aldrig fylls på. Oljefiltet syns ju inte om det är bytt, iaf inte på min bil , syns att någon varit på locket, men det kan man ju simulera med en trasa.
Sen är jag kritisk till att många verkstäder suger ut oljan via oljestickans rör utan att öppna pluggen, all skit blir kvar i botten. Det tar för lång tid att skruva bort skyddet under motorn...å nog faan tar man betalt för en ny kopparbricka till pluggen ändå.
Swesss skrev:
Jag har pratat med tidigare ägaren och han är inte villig att gå med på någonting så kommer göra en anmälan hos ARN.
Droppa ARN, de tar inte upp fall mellan privatpersoner eftersom konsumentköplagen inte gäller då , utan det är köp i befintligt skick. Men du kan alltid kontakta en jurist/advokat och rådfråga, tänk dock på att hens timkostnad ofta ligger på uppemot 2000kr/påbörjad timme.
https://www.hallakonsument.se/omrade/fe ... privatkop/