Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
vavavavavava? :shock:
av Addekarlsson
Det kan rinna ja, men tänker du inte ta en kafferast med filtret löst, så är det bara byta och se glad ut.
Alternativt så tar du en kompis till hjälp, som nyper åt slangarna med tänger och lämpliga träbitar eller liknande.
Annars kan man köpa bromstänger på biltema eller liknande och nypa åt med.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Starta motorn och dra ut säkring #11. Efter en stund får bilen "bensinslut" = Bränsletrycket har sjunkt. Byt filter!
Tänk på att sätta tillbaks säkringen sedan får du köra på starten för att pumpa fram bränslet till motorn.
av Glidan
Tack, jag har köpt tång men fegade när jag såg hur slangen såg ut.Det verkar vara ngn slags hårdplastslang jag vågade inte klämma den.Jag brukar stå på en asfaltplan o fixa,men denna gången får jag nog hitta en cementplatta.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Hårdplastslang?? du menar kanske den korta biten mellan filter och pump
med banjokoppling? Den ska du ABSOLUT inte klämma på.
av Glidan
I min bil kommer det ett stålrör bakifrån sedan sitter det en 30-40 cm hård slang till filtret,Den har jag inte vågat klämma på.Jag får la ha ngn balja i beredskap samt byta snabbt.
av Glidan
Jag har fått veta att jag bara har en pump och den sitter i tanken så filtret sitter ensamt där filter pump paketet brukar sitta.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du tagit ut säkring #11?
av Glidan
Jo jag kommer ihåg detta sedan tidigare byten,Jag måste bara hitta en annan plats att stå på jag är rädd att förstöra asfalten,Vi bytte på en 940 där kunde vi klämma slangen o kunde ta dropparna i en balja.Men här får vi nog lite mer spill.Det är ingen panik ännu,bytet är bara för att hjälpa pumpen.Jag har inga papper på tidigare byten,bilen har varit servad av volvo till 16000 nu har den gått 26000.Filtret glöms nog ofta bort.
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]

Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]