Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1437905
Har ett konstigt pulserande ljud eller knackning när pilot assist var aktiverad för långsam krypkörning / kökörning. Har aldrig hört något liknande och undrar om någon annan känner till det?

Det hände när jag använde Pilot Assist särskild bromsfunktion i långsam trafik, där bromsfunktion aktiverades i den långsamma kön och vid stillastående, det var då ett pulserande ljud som verkar komma i samband med bromsfunktion när bilen skulle bromsa in eller kort tid vid stillastående. :-/

Min spontana tanke var att det låter som en hål där vätska passerar med stort tryck, men med en puls av knackningar som låter som man sänder morsesignaler. :x Gjorde en inspelning som inte gick att ladda upp, så under 35 s så varierar dessa knackningar / puls under 1 - 5 sekunder, försvinner och kommer tillbaka minst 3 gånger. Det kommer från främre delen.

Det finns inga varningslampor.... :ninja: Och inser det finns många komponenter i bilens bromsfunktioner

www.volvocars.com/se/support/manuals/v9 ... lot-assist
Bilagor
Bromsystem som knackar.jpg
Bromsystem som knackar.jpg (42.76 KiB) Visad 1485 gånger
#1439349
Jag hade det på min MY18 och fick något bytt, jag kommer dock inte ihåg vad det var. Första mekanikern hävdade att det skulle vara så... Nej sa jag och bytte verkstad och deras mekaniker visste vad det var och fixade det. Riktigt skönt att slippa ljudet var det iaf
#1439653
Tack för informationen, det skulle kunna vara ett relä som är fel på och börjar slå lite, funderade lite och tänker på en gammaldags blinkerrelä som låter när man blinkar, men det här kommer i en snabba korta frekvenser och försvinner. Det är kopplad till "Pilot Assist" när den jobbar. Har inte ljudet när jag normalt bromsar, det kommer när man åker med just "Pilot Assist" och det känns som bromsarna håller på att ta/nypa och då kommer ljudet, samt när det har stannar.

Hade ljudet när bilens ""Pilot Assist" höll på att bromsa in vid från 24 till 18 km, 14 till 11 km, ca 2-3 sekunder efter bilen hade stannat bakom en bil. Om det är en relä som jobbar fel så kommer den säker gå sönder inom sin tid och undrar hur det kommer påverka funktionen hos "Pilot Assisten" när det sker.

Kollade in gamla elläran, tricket är alltså att vi med en liten ström skall styra spolen, som i sin tur aktiverar kontakter som styr en stor ström till bromsarna. Fjärrstyrd strömbrytare för "Pilot Assist" och bromsarna. Frågan då är om det är fel på relä och konsekvenserna, om kontakterna i relä låter nu, finns det då risk med fel inne i reläkontakterna!? Om relä slutar fungera är det då farligt eller kommer ”Pilot Assist” helt enkelt inte fungera.

Är det någon som vet vart dessa relä sitter på V90, försökte hitta på nätet något el schema och placering på relä.
Bilagor
Relay-Function relä.jpg
Relay-Function relä.jpg (22.23 KiB) Visad 979 gånger
#1439722
Som tidigare påpekats så är det förmodligen det redan kända problemet med att ljud fortplantar sig in i kupén genom bromsrören.
Finns som sagt var en åtgärd för detta, bilar som är tillverkade efter ett visst brytdatum tidigt 2018 har uppdaterade rör som tar bort detta ljud.
#1439725
Jag antar att det är något som märks i låg hastighet. Vilken drivlina är det? Det är troligtvis kopplat till bromspumpen och som är skrivet av Speedson och Xanthopteryx är bromsrören något som kan fixas på verkstad om det är stort problem. Jag hade det på tidigare bil men märkte i princip inte av det med normal fläkt eller stereo på, då det var så dämpat om man inte letar efter det. Kan säkert skilja lite mellan bilar.
#1439816
Stort tack för svaret :-) :-D det är vid låga hastigheter, verkar vara från 40 km och ned till 0 km. Ska ta upp det med min Volvo tekniker nästa vecka när bilen ska in på felsökning, det är Selekt garanti på den. Misstänker det inte är uppdaterad och låter som det kommer från vänster sida, under ratten. Volvo teknikern får också lite hjälp med vad han kan titta efter, grym hjälp från er alla.

Länk med spec med åtgärd som fmcarv - lör 08 sep 2018, 10:00 visade i en annan tråd här på "jagrullar"
viewtopic.php?f=79&t=132411&start=50

Engelsk sida som någon visade, stämmer med knäppljudet eller knackningen som jag hör.
https://www.swedespeed.com/threads/clic ... 993/page-2

Förstår också att jag fokuserade på fel sak :oops: , det är den Adaptiva farthållaren (ACC) som nämns i artiklarna som är har en särskild bromsfunktion i långsam trafik och vid stillastående som är inblandad i ljudet, Pilot Assist hjälper till med hålla avstånd och styrassistansen.
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]