Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1436340
Hade den tanken tidigare...........-Men kan inte vara så! Då den går bra på olika varvtals* områden.
En Ventil skulle märkas direkt!
av Libbe
#1437119
Hej igen.........

Jag gjorde om Noll inställningarna ifrån början Systematiskt ! Steg för steg.......-Bilen går ju! -Men inte som jag vill. Det är en B 5452T2 Motor.
Provkörde en sväng på 2-3 mil.....Fick felkoder trots allt!? Läste av felkoder.......

Och dessa Felkoder får jag!?? :-( :-(
Man blir ju galen! :ninja:

Latest action 2021-03-22 15:18Time:00:39Function:Read Diagnostic Trouble CodesStatus:Complete2021-03-22 15:18
Volvo - YV1SW59G242349127

BCM - BRAKE CONTROL MODULE
0x0022

Hjulsensor höger fram Mekaniskt fel
CCM - CLIMATE CONTROL UNIT
0x0021
Luftkvalitetsensor Internt fel
CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE (D2)
0x1C01
L-signal För hög signal
UEM - UPPER ELECTRONIC MODULE
0x0004
Sirén Kommunikationsfel
CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE (D2)
0x1C01
L-signal För hög signal
ECM BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
0x6100
Elkylfläktstyrenhet
0x4801
Katalysatoreffektivitet, bank 1
0x510F
Hastighetssignal
0x990A
Tomgångsreglering
av Libbe
#1437121
Katalysatoreffektivitet, bank 1 0x510F CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE (D2) 0x1C01 L-signal För hög signal

Dom kanske jag skulle få Bort? Som MickeM* föreslog med Ny programvara?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1437122
BCM - BRAKE CONTROL MODULE
0x0022

Hjulsensor höger fram Mekaniskt fel
ABS-ring på drivaxeln, centerbult drivaxel, axialgläpp hjullager, mer sällan kontaktfel i BCM

BCM-0022
Definition:
Wheel Sensor Right Front. Mechanical Fault
Description:
The brake control module (BCM) receives information about the wheel speed for each wheel. The wheel sensors, which are on the wheel spindle, read off a pulse wheel on the wheel spindle. Diagnostic trouble code (DTC) BCM-0012, BCM-0022, BCM-0032 or BCM-0042 is stored, depending on the wheel sensor, if the brake control module (BCM) registers that the signal from the wheel sensor has been disrupted for a period of 15 consecutive wheel revolutions. BCM-0012: Wheel sensor, left front BCM-0022: Wheel sensor, right front BCM-0032: Wheel sensor, left rear BCM-0042: Wheel sensor, right rear. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed at speeds above 20 km/h.
Cause:

Loose wheel sensor
The pulse wheel is not functioning.
Dirt between wheel sensor and pulse wheel. (eller mellan sensor och spindel)


CCM - CLIMATE CONTROL UNIT
0x0021

Luftkvalitetsensor Internt fel
"Alla" bilar med Autorecirc. har fel på denna sensor, gör att du får slå recirckulationen til/från själv.

CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE (D2)
0x1C01

L-signal För hög signal

CEM-1C01
Definition:
L Signal. Signal Too High
Description:
Diagnostic trouble code (DTC) CEM-1C01 is stored if the control module registers that the L signal is high or missing, or that a regulator fault has occurred.
Cause:
The generator (GEN) is not charging because of a missing energy source, a faulty central electronic module or faulty diode.
Troligen korroderat kabel/kabelsko på generatorn


UEM - UPPER ELECTRONIC MODULE
0x0004

Sirén Kommunikationsfel

Sirenmodulen är skadat av läckande batteri, sirenen får bytas eller avprogrammerats


ECM - BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
0x6100

Elkylfläktstyrenhet

ECM-6100
Definition:
Engine Cooling Fan (FC) (Faulty Signal, Too High Or Too Low)
Description:
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects a short-circuit to supply voltage (high signal), short-circuit to ground or an open-circuit (low signal) in the control signal circuit between the engine cooling fan (FC) control module and the engine control module (ECM). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine cooling fan (FC) control module registers that the fan blades are obstructed or that there is no power supply.
Cause:

Signal too high
Short-circuit to supply voltage in the signal cable
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Signal too low
Short-circuit to ground in the signal cable
Open-circuit in the signal cable
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Faulty signal
Obstructed fan blade
Dirt causing the engine cooling fan (FC) to stick
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Kolla kablar och säkring till fläktmodulen, byt komplett fläkt.


ECM - BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
0x4801

Katalysatoreffektivitet, bank 1

ECM-4801
Definition:
Three-Way Catalytic Converter (TWC) Efficiency
Description:
The control module continuously checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency by comparing signals from the rear heated oxygen sensor (HO2S) with the front heated oxygen sensor (HO2S). Diagnostic trouble code (DTC) ECM-4801 will be stored if the efficiency of the three-way catalytic converter (TWC) deviates too much.
Cause:

Misfiring
Air leakage in the intake system
Air leakage in the exhaust system
Faulty fuel pressure
Uneven compression
Defective three-way catalytic converter (TWC).
Mest trolig pga att din bil har Race-Cat, gör fulfix med att skruva en adapter på Lambdasond II som isolerar den lite mer från avgaserna,
eller byt til Volvo Orig.Cat



ECM - BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
0x510F

Hastighetssignal

Hastighetssignalen påverkas troligen av din BCM-0x0022 (BCM-0022)

ECM-510F
Definition:
Speed Signal, Faulty
Description:
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-510F is stored as a result of an error message is sent to the engine control module (ECM) if a fault in the vehicle speed signal has been detected in the ABS control module. NOTE: The diagnostic trouble code for this fault is first generated in the brake control module (BCM) and then in the engine control module (ECM). This diagnostic trouble code cannot be cleared until the code in the brake control module (BCM) has been remedied and cleared.
Cause:
The vehicle speed signal from the ABS is missing or faulty.


ECM - BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
0x990A

Tomgångsreglering

ECM-990A
Definition:
Idle Air Trim. Speed Too High Or Too Low
Description:
If the Engine control module (ECM) registers that the idle speed is higher than 200 rpm or lower than 100 rpm, from the normal idle speed, for a longer time than 10 seconds despite the idle control being active and attempting to control the speed to normal speed, then diagnostic trouble code ECM-990A, Faulty rpm, is generated. Text window and warning symbol/Red symbol and text message On.
Cause:

This fault has probably occurred in the fuel injection system and the diagnostic trouble code (DTC) never occurs on its own.
Look for the cause of the fault in another part of the system.

Denna var lite svårare, ser inte "syskon-felen" som ska följa den här koden, det närmaste är ECM-4801 på Cat'en, men den orsakar normalt inte denna koden, om inte 4801-koden orsakas av annat än en "dålig" Race-Cat, som t.ex låg kompression på en cylinder...
av Libbe
#1437140
-Man har att göra! Om man skall ha en "Felkods fribil " Haha* :-D Och felkoderna återkommer ju,om du inte åtgärdar problemet? -Så är det bara!
Läckande Batteri i sirenen....är ju en klassiker på V70. Likaså "Kransarna"+ Givare Abs är vanligt.

Kanske en "Optimering" av programvara? Som Micke M* var inne på? För att få den gå lite bättre,åh slippa motorlampan+ felkod avgas bank..... :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1437161
Primärt:
Rengör gasspjället (ETM/ETA) , kolla spel.
Kolla kompressionen. (med öppet/borttaget gasspjäll, "tjuvkoppla" startmotorn, ingen nyckel i tändningslåset)
(och gärna ett cylinder-läckagetest om utrustningen är tillgänglig/kan konstrueras)
Byt bränslefilter.
Kolla drivaxelbult/Byt ABS-ring, rengör givare, också givarens montageyta på spindeln.

Sekundärt:
Kolla kablar/säkring till fläkten, eller byt fläkten inkl modulen om det inte är kabelfel.
Kolla/rengör kablar till generatorn, eller byt generator om det inte är kabelfel.


Mår motorn fortfarande illa, koppla bort MAF: går motorn mycket sämre eller på nära ingen skillnad?
(borde gå mycket sämre)
Eller kolla hur motorn mår med en annan ny/begagnad Bosch-MAF, men glöm inte att nolla ECM-adaptionen (med batterijord eller ECM-säkringar)

Ta bort RaceCat-downpipe, skruva dit original downpipe , ta en sväng med "öppet" avgassystem efter Cat'en... (inte söndagsmorgon :angelo: )
Kolla/byt spridarna. (sällan något fel på dom)

Fortfarande problem? ja då har du tyvärr ett svårt problem...

"Optimering"/ Mapping?
mnja, en bra "mappare" kan troligen berätta varför motorn beter sig som den gör,
men i normala fall mappar man inte motorn om inte "steg 0" är 100% OK. (steg 0 = fabriksstandard)

Lycka till på vägen framåt, berätta gärna hur det går :-)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]