Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersbas
#1432911
Min d5:a varnar för felaktig EGR-ventil och går rätt dåligt.
Jag läste här att det också kunde vara fel på en tryckgivare till turbon, men den är hel.
Min mekaniker (själv är jag helt ohändig...) har gett följande förslag:
1: Byta EGR-ventil och på sikt partikelfilter. Var köper man delarna? Kostnad?
2: Motoroptimera, då programmerar man bort EGR-ventilen och partikelfiltret, han tömmer "partikelfilterburken". Detta får jag ge 4000kr för under bordet på en lokal och erkänd firma. Då slipper man två problem/kostnader och får en piggare motor som går billigare, om jag har fattat det hela rätt. Jag kör nog rätt gubbigt, men drar en del så det kanske finns nån fördel med det?

Hur hade ni gjort och varför? Eftersom jag inte begriper nåt själv, är jag beroende av andras kloka råd...

Tack på förhand!
/Anders
av roger82
#1432932
Hej!

Om bilen klagar på felaktig egrventil och går dåligt så tyder det på att ventilen fastnat i öppet läge. Ventilens funktion är ju att ibland öppna och återcirkulera lite av avgaserna för att sänka förbränningstemperaturen och få ner NOx.

Om ventilen skulle fastna i öppet läge så kommer avgaser hela tiden att återcirkulera och bilen går dåligt.

Det vanligaste enligt min erfarenhet är att det räcker att rengöra ventilen men självklart kan det ju även vara fel på själva elmotorn också. (låter som att du gått nära volvo som gärna byter allt)

Jag hade börjat med att rengöra ventilen och förhoppningsvis försvinner problemet. Kostar arbetstid och väldigt smutsiga händer då det brukar vara väldigt svart och kladdigt.... Sen vet jag inte vilken version av motor du har, olika egrsystem på olika årsmodeller...

Du kan ju få den bortprogrammerad men i vilket fall som helst bör ventilen rengöras då all luft till motorn går den vägen och vi pratar upp till en centimeter tjock beläggning i insuget...

Partikelfiltret har inget med egr fel att göra, egr-koden kommer sig av att luftmasseberäkningen blir fel då ventilen står öppen hela tiden. Sen är det ju en helt annan diskussion om man ska programmera bort partikelfilter eller inte. En med miljötänk säger NEJ, en som kör normalt tvekar om det gör så mycket skillnad och den som trimmar max säger JA! Det är dina pengar :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1432955
Tar man bort partikelfiltret och ställer på motorn lär den väl svartryka en del...
av andersbas
#1432960
Tack för svar!
Min mekaniker hatar att byta delar, han vill reparera in i det längsta...
En rengöring av ventilen ska man göra, oavsett vad vi beslutar, alltså. Mycket bra att veta! Kan man plocka bort den? Ersätta den med nåt?

Han sa att man kunde låta partikelfiltret sitta kvar, men att det fylls på allteftersom och till slut tätnar igen. Det var iofs inget större problem, men man förlorade en del effekt. Jag är inget racerfreak, men drar en del tunga släp. När bilen funkar som den ska, går den ju som en dröm!
Motorn är en D5 185hk från 2005, 29000mil. Motorkod D5244T4.

Det kan mycket väl hända att den svartryker en del, om man tar bort partikelfiltret. Som det är nu, ryker den inte alls. Lite svartrök, kanske kan få mig att känna mig lite ungdomligare;-)
Vad säger de på besiktningen?
av roger82
#1432971
Hej!

Ok ja då har du samma system som i mina bilar. Jag rekommenderar en titt på följande youtubeklipp:



Där kan du se hur beläggningen brukar bli och som du ser där kan man inte direkt ersätta den med något.

De här bilarna regenererar ju partikelfiltret efterhand och bränner ur partiklar och hittills har jag inte haft något problem med de två bilarna jag har. Sen beror det mycket på körsätt. Går bilen småsträckor i stan så lär det bygga i filtret men mycket landsväg och last ger bättre förutsättningar för ett renare filter. Någon gång sätts de säkert igen då allt inte går att bränna ut men det beror ju på rätt många faktorer.
av SubMarine
#1433036
Jag hade börjat med att rengöra EGR-ventilen och om den efter det visar sig vara defekt så hade jag bytt den. Både EGR-ventil och partikelfilter sitter där av en anledning.
av andersbas
#1433258
Tack för all hjälp!
Egr-ventilen är nu rengjord, men det var inte det som var fel. Helvete, va skitigt det var där! Det är väl styrmotorn som har gett upp. I morrn bitti ska motoroptimeraren ta sig en titt, det ska bli spännande!
Återkommer efter det!
av andersbas
#1436663
Jösses, vilket episkt misslyckande det här blev
EGR-ventilen är nu plomberad, partikelfiltret är borttaget, turbon bytt och allt funkar.
Men... Turbon laddar inte... Inte ens när man manuellt drar i spaken som styr den...
Ingen skillnad om man kör med originalprogramvaran eller optimeringen.
Min mekarkompis är enormt frustrerad och har inga idéer kvar. Idag provade han att plocka bort avgassystemet ifall det var tätt i slutburken eller katalysatorn, men det hjälpte inte. Oerhört märkligt, synd på en så fin bil och det börjar bli dyrt... Nu lutar det väl åt att det får bli en A-traktor av den...
Om nån har nån idé, så är jag tacksam!

/Anders
av andersbas
#1436665
1: Det var ett litet glapp i nånting som det inte ska glappa i.
2: Den kanske var trasig och byttes som ett led i felsökningen. En chansning, helt enkelt.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]