- mån 01 mar 2021, 08:18
#1432911
Min d5:a varnar för felaktig EGR-ventil och går rätt dåligt.
Jag läste här att det också kunde vara fel på en tryckgivare till turbon, men den är hel.
Min mekaniker (själv är jag helt ohändig...) har gett följande förslag:
1: Byta EGR-ventil och på sikt partikelfilter. Var köper man delarna? Kostnad?
2: Motoroptimera, då programmerar man bort EGR-ventilen och partikelfiltret, han tömmer "partikelfilterburken". Detta får jag ge 4000kr för under bordet på en lokal och erkänd firma. Då slipper man två problem/kostnader och får en piggare motor som går billigare, om jag har fattat det hela rätt. Jag kör nog rätt gubbigt, men drar en del så det kanske finns nån fördel med det?
Hur hade ni gjort och varför? Eftersom jag inte begriper nåt själv, är jag beroende av andras kloka råd...
Tack på förhand!
/Anders
Jag läste här att det också kunde vara fel på en tryckgivare till turbon, men den är hel.
Min mekaniker (själv är jag helt ohändig...) har gett följande förslag:
1: Byta EGR-ventil och på sikt partikelfilter. Var köper man delarna? Kostnad?
2: Motoroptimera, då programmerar man bort EGR-ventilen och partikelfiltret, han tömmer "partikelfilterburken". Detta får jag ge 4000kr för under bordet på en lokal och erkänd firma. Då slipper man två problem/kostnader och får en piggare motor som går billigare, om jag har fattat det hela rätt. Jag kör nog rätt gubbigt, men drar en del så det kanske finns nån fördel med det?
Hur hade ni gjort och varför? Eftersom jag inte begriper nåt själv, är jag beroende av andras kloka råd...
Tack på förhand!
/Anders